Tyskland skal støbe Københavns metro

Det bliver en fabrik i Tyskland, der kommer til at producere tunnelelementerne til den nye Cityring i København - en skam mener betonbranchen

Her ses den eksisterende metrotunnel i København. Cityring-udbygningen kommer til at bestå af betonelementer produceret i Tyskland. (Foto: Colourbox)
Her ses den eksisterende metrotunnel i København. Cityring-udbygningen kommer til at bestå af betonelementer produceret i Tyskland. (Foto: Colourbox)

Når det bliver tid til at indsætte de tonstunge betonelementer, som i sidste ende skal blive til den nye 30 kilometer lange metro Cityring i hovedstaden, vil det ikke være danske håndværkere, der har fået æren af at støbe dem. Opgaven, der består i at støbe cirka 20.000 betonringe til metroudbygningen, er nemlig gået til den østrigske betonvirksomhed Mobil Baustoffe Gmbh, skriver Licitationen.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Elementerne kommer til at blive produceret på en fabrik i Sassnitz på den tyske ø Rügen, hvor tyske arbejderne kommer til at stå for produktionen. At opgaven ryger sydpå, kommer ikke som nogen overraskelse for den danske Betonelementforening, men de er dog stadig ærgerlige over det.

- Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at det er ærgerligt, at det ikke bliver en dansk producent. Jeg ved, at danske elementfabrikker har givet tilbud, og at der ikke ville være problemer med hverken tid, kvalitet eller kapacitet, så man kan forestille sig, at det er prisen, som skiller. Vi har de senere år fulgt godt med med hensyn til produktivitet, og det er lykkedes os at bevare konkurrenceevnen, men det har åbenbart ikke været nok, siger sekretariatschef i Betonelementforeningen, Poul Erik Hjorth til Licitationen.



Et job helt oppe under himlenEt job helt oppe under himlen



Betonelementerne til den nye tunnel kommer til at bestå af buede elementer med en længde på 1,4 meter. Til at skabe én ring kræves der seks elementer, som hver især er 30 centimeter tykke.

Det har endnu ikke været muligt at få en kommentar fra det italienske metro-konsortium Copenhagen Metro Team, der står for projektet, om baggrunden for valget af Mobil Baustoffe, skriver Licitiationen.

Skærm

Hent flere
Hent flere