Tysk arbejdsdreng med italiensk blod

Opel har nølet med at fylde hullet efter den forældede Combo. Fiat Doblo lægger nu ryg til Opels navn

Den nye Combo udmærker sig især ved en høj nyttelast på et ton – og en trailervægt på samme niveau. (Fabriksfoto)
Den nye Combo udmærker sig især ved en høj nyttelast på et ton – og en trailervægt på samme niveau. (Fabriksfoto)

Der er ikke noget så smukt som et godt samarbejde mellem konkurrenter. Fiat har længe leveret dieselmotorer til Opel, men det er første gang, samarbejdet omfatter en hel model.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



Opel opgav at videreføre Combo efter to hele generationer. Krisen gjorde den urentabel, og der er såmænd næppe nogen, der kommer til at savne den. I hvert fald ikke, når man holder den op mod afløseren.

Combo er for Opel først og fremmest et seriøst håndværkertilbud i den lette genre. Dens nærmest kubiske varerum med kæmpe åbning bagfra og no-nonsens tilgang til jobbet passer fint ind i et moderne varebils-program.

LÆS OGSÅ: Varebil til manden uden kørekort

Den gamle Opel Combo Van of the Year og Årets Varebil i sit første produktionsår i 2001. Afløseren vandt Van of the Year 2011 med Fiat-logo i grillen.

Opel har i modsætning til Fiat ikke den mindste variant, L1H1 med 1,3 CDTI-motor, på programmet. Den har ikke kunnet vejes op til 2500 kg og går derfor til 50 procent afgift.

Fiat har valgt at lave en kunstigt lav pris på modellen, så de lægger ud med 122.000 plus moms.

Opel lægger prismæssigt ud med en L2H1 1,3 til 125.000. Det er 4500 kr. under den tilsvarende Doblo og reelt ingen forskel, når du står og prutter nede hos forhandleren.

LÆS OGSÅ: Varebilen til de frække håndværkere

Samme afgiftsregel stikker en kæp i hjulet på anhængervægten og kan derfor være medvirkende årsag til, at virksomheder undlader at downsize i varevognsflåden til skade for både miljø og økonomi.

Combo må trække op til 1450 kg i Tyskland, men i Danmark kun trække 995 kg bremset. For at få den op på 2500 kg totalvægt til 30 procent afgift, render den ind i vogntogsvægten på 3500 kg. Bilen er med andre ord bygget til at trække mere, men afgiftsreglerne forbyder det, når man vejer den op.

Sikkerhed anno 2001
Den nye Combo er en langt mere moderne varebil end den spanskbyggede forgænger. Den nye udmærker sig især ved en høj nyttelast på et ton – og en trailervægt på samme niveau. Køreegenskaberne er selv med læs fornemme – hvad vi fik genopfrisket ved det første møde med den nye Combo på en testbane nær Stockholm. Med eller uden læs.

Der var ingen svinkeærinder – elektronisk stabilitetsprogram (ESP) er i øvrigt standard. Desværre er der lidt årgang 2001 over at forlange ekstra for sideairbags. Kun de to forreste er standard.



Flg Ekstra Bladet Hndvrkeren p Facebook!Følg Ekstra Bladet Håndværkeren på Facebook!



For Opel-forhandlerne er det i hvert fald et kærkomment tilskud til modelprogrammet. Erhvervskunder kan godt lidt at have flere muligheder at vælge imellem – og nu kan de køre efter princippet 'one-stop-shopping'. Og værkstederne kan få lidt mere at bestille med flere biler på banen.

Den gamle Combo fra 2001 solgte i sidste produktionsår 2011 kun i 54 eksemplarer mod den nye Doblos 578 enheder på andenpladsen i segmentet. Bestseller her var i øvrigt VW Caddy med 726 enheder.

1 af 3 Listen af standardudstyr omfatter centrallås, fuldt justerbart rat og el-betjente sideruder. (Fabriksfoto)
2 af 3 Opel Combo får klassens største varerum. (Fabriksfoto)
3 af 3 Den nye Combo udmærker sig især ved en høj nyttelast på et ton – og en trailervægt på samme niveau. (Fabriksfoto)

Skærm

Hent flere
Hent flere