Varebil til manden uden kørekort

Den mikroskopiske Piaggio Ape kan nu leveres i en neddroslet version, hvor du ikke engang behøver et kørekort for at fræse en tur

Piaggio Ape er uden tvivl en af de mindste varevogne på markedet i Danmark, og nu kan du få den i en ny udgave, hvor du ikke engang behøver et kørekort for at fræse rundt i den. (Pressefoto)
Piaggio Ape er uden tvivl en af de mindste varevogne på markedet i Danmark, og nu kan du få den i en ny udgave, hvor du ikke engang behøver et kørekort for at fræse rundt i den. (Pressefoto)

Hvis du nogensinde har været i Italien, så har du højest sandsynligt stiftet bekendtskab med den lille Ape. En trehjulet varevogn baseret på gamle scooterdele og bygget af Piaggio. I de smalle gader og stræder i de italienske storbyer er den blevet særdeles populær på grund af størrelsen.



TV: Cowboytrucken der elsker tsk!TV: Cowboytrucken der elsker tæsk!



Du behøver dog slet ikke tage til støvlelandet, hvis du er blevet forelsket i den lille totakter. Den kan nemlig fås i Danmark. Og nu er der endda kommet en ny version, hvor du ikke engang behøver et kørekort for at sætte dig bag rattet.

Piaggio Ape er nu kommet i en neddroslet 'EU 25 km/t knallert'-udgave, der i Danmark er godkendt som en invalideknallert. Det betyder altså, at den ikke kræver et kørekort at betjene eller har brug for en nummerplade.



TV: Tilbage til Fremtiden-bilen flyver igen!TV: Tilbage til Fremtiden-bilen flyver igen!



Men det er langt fra en luksusoplevelse, du kan se frem til. Kabinen er godt nok lukket, så du ikke bliver drivvåd i regnvejr, men ellers er interiøret mildest talt simpelt bygget op.

Motoren har elstart, og der er tre fremadgående- samt et bakgear. Modellen kan fås både som pick-up eller van. Priserne for den mikrovarevognen i den neddroslede udgave starter ved 44.995 kroner inkl. moms.



TV: rets varebil gr dig paranoidTV: Årets varebil gør dig paranoid



Den første udgave af Piaggio Ape kom til verden lige efter Anden Verdenskrig. Italien var i den periode stærkt påvirket af krigen og manglede et billigt transportmiddel til masserne. Vespa-opfinderen Corradino D'Ascanio fandt derfor på at bygge en letvægtstrehjuler, der kunne bruges til at transportere varer. De første udgaver kom på markedet allerede i 1948, og siden da har grundkonstruktionen ikke ændret sig synderligt.

Skærm

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere