Et job helt oppe under himlen

Ingen højdeskræk her: 80 gigantiske havmøller bliver passet af en flok hårde hunde, der hverken er bange for skumsprøjt, højder eller små rum

Dennis Højen Thomsen (tv.) og Frank Madsen i gang med at tilse en af vingerne på mølle 51. En kold tjans, når kviksølvet ikke står på mere end ti graders frost.
Dennis Højen Thomsen (tv.) og Frank Madsen i gang med at tilse en af vingerne på mølle 51. En kold tjans, når kviksølvet ikke står på mere end ti graders frost.

Klokken er kun en snes minutter over seks, da der fløjtes til afgang. En lille, orangemalet færge bliver entreret af en snes håndværkere og servicefolk, som stiltiende finder hver sit sæde i bådens indre. Der lægges fra kaj, og kursen sættes mod Horns Rev I, som er placeret små 20 kilometer vest for Esbjerg Havn.



TV: rets varebil gr dig paranoidTV: Årets varebil gør dig paranoid



De i alt 80 havmøller, som udgør Horns Rev I, kan nemlig ikke helt klare sig uden menneskelig indgriben. Det er derfor, at de varmt påklædte mænd har sat sikkerhedsstøvlerne på færgen – på vej mod endnu en arbejdsdag i den havmøllepark, som ved etableringen i 2002 var verdens største.

Fejlretning i Nordsøen
Hver eneste dag stævner en af de to småfærger ud fra molen, medmindre vejret er for skidt og isen for tyk. Det er den ikke denne februarmorgen, selv om det skurrer gevaldigt mod skibets glasfiberskal.

Håndværkerens udsendte har helt eksklusivt fået lov at komme med på arbejde i Nordsøen – et arbejde, der denne dag handler om at rette nogle specifikke fejl på et par af møllerne.



Nyt fra IKEA: Kb et parcelhusNyt fra IKEA: Køb et parcelhus



– Det er selve gearet, der skal justeres, fordi noget ikke kører helt optimalt. Det er meget typisk, og det handler formentlig om, at tingene forskubber sig en smule i løbet af årene, fortæller Bjarne Buchholtz, der har været fast mand på sjakket, siden Horns Rev I så dagens lys.

På toppen af nummer 32
Han er oprindeligt uddannet smed, men fungerer i dag som mølletekniker. Sammen med makkeren Ronnie Sørensen, der er uddannet elektriker, skal de have avisens udsendte med op i toppen af havmølle 32.



TV: Bygger vild millionby til legetjsbilerTV: Bygger vild millionby til legetøjsbiler



Efter en times sejlads lægges der til, og vi ifører os en særlig dragt, som både holder varmen inde og vandet ude.

– Hvis der er meget høje bølger, så kan det godt være svært at få fodfæste, for så kan båden pludselig være væk, idet du skal til at træde ned i den. Men jeg har nu ikke oplevet, at det er gået galt, påpeger Ronnie Sørensen.

Trang elevator
Vel ankommet på havmølle 32 afmonteres dragten igen, og vi bevæger os ind i mølletårnets indre. Her findes både elevator og stige, og i betragtning af de godt 70 meters opstigning bifaldes valget af førstnævnte.

Elevatoren er så trang, at to voksne mænd nærmest sidder i spænd, når der også skal fragtes værktøj og kaffekolbe med mod toppen. Selve opstigningen foregår i sneglefart, og den er bestemt ikke en tur for personer med klaustrofobi. Det er heller ikke anbefalelsesværdigt, at man begynder at reflektere for meget over, hvornår sådan noget som metaltræthed egentlig kan finde på at indtræffe.



Kina kopierer populre varevogne i stor stilKina kopierer populære varevogne i stor stil



Et højt 'klonk' markerer sammen med elevatorens stop, at toppen er nået, og de sidste syv-otte meter til toppen klares kravlende.

Adgang til selve hjertet
En sidste luge skaber adgang til selve møllens hjerte – maskinhuset, som i dette tilfælde rummer både nav, gearkasse og generator.

Maskinhuset har samme størrelse som en større campingvogn, men pladsen derinde er yderst trang, fordi maskiner, elskabe og kabelbakker har fået førsteparket.

Et stort soltag kan klappes op, og ad en stålstige kan man så kravle ud oven på maskinhuset. Her er – på hver eneste mølle – monteret en serviceplatform i det fri, så man kan blive hentet eller bragt med helikopter.



TV: Graver klder ud med legetjsmaskinerTV: Graver kælder ud med legetøjsmaskiner



Eller blot nyde den virkeligt eminente udsigt til de øvrige 79 andre møller.

Tilbage i maskinhuset skal de to mølleteknikere tilbringe hele formiddagen med at justere gearet – og den tjans er så langt fra en justering af Shimano-gearet på fruens tohjulede, som noget kan være.

Som fisk i vandet
Det er hårdt arbejde, som kræver både sved og svensknøgler af hidtil usete dimensioner. Ronnie Sørensen allierer sig med to forskellige moment-maskiner, der med stor kraft løser nogle enorme møtrikker.

– Vi skal i virkeligheden bare rykke generatoren nogle få millimeter, så det hele skal være enormt præcis, påpeger Bjarne Buchholtz, mens han finder et avanceret laser-værktøj frem.



TV: Mrkeligt! Bygger pejs i sin VolvoTV: Mærkeligt! Bygger pejs i sin Volvo



Med det kan man med stor nøjagtighed sikre sig, at generatoren bliver efterladt i den optimale position, så produktionen af strøm forløber bedst mulig.

De to teknikere kravler hjemmevant rundt mellem olieplettede maskindele og brandvarme metalvanger, og det er tydeligt at mærke, at de befinder sig som fisk i vandet, selv om der er mere end 70 meter ned til havet.

Tid til den næste mølle
Ved middagstid er alt på plads i det højtbeliggende maskinrum, og det er – efter indtagelsen af den medbragte madpakke – tid til at pakke sammen. En ny mølle skal indtages, og endnu en generator skal rykkes på plads.

– Jeg tænker ikke så meget på, at det skulle være et specielt arbejde. Det er jo bare det her, vi laver. Jeg tror, at vi begge trives godt med at være os to herude. Vi kender hinanden godt, og vi fungerer godt sammen, fortæller Ronnie Sørensen, inden han hejser en stor sæk med værktøj ned til sin makker.

Tilbage i elevatoren går turen atter mod bunden. Alle mand hopper i de særlige overlevelsesdragter, mens der atter ventes på den orange færge. Nu skal havmølle 54 have et servicetjek.

1 af 2 Sådan kan man også lade sig fragte på arbejde. Her er den lille, hårdtarbejdende færge på vej med serviceholdet til mølle 32 på Horns Rev I.
2 af 2 Dennis Højen Thomsen (tv.) og Frank Madsen i gang med at tilse en af vingerne på mølle 51. En kold tjans, når kviksølvet ikke står på mere end ti graders frost.