Boligejere sender nu byggeopgaver i udbud

I stedet for at hyre den første og bedste håndværker der kommer forbi, bruger vi nu nettet til at sende private byggeopgaver i licitation

Danskerne bruger i stigende grad elektroniske udbudsservicer på nettet, når de skal finde en håndværker til en byggeopgave. (Foto: Colourbox)
Danskerne bruger i stigende grad elektroniske udbudsservicer på nettet, når de skal finde en håndværker til en byggeopgave. (Foto: Colourbox)

Danskerne er øjensynligt godt trætte af at bruge tid på at kontakte håndværkere, som ikke overholder aftaler, tidsfrister eller overhovedet magter at afgive et tilbud. I hvert fald hvis man skal dømme ud fra brugen af hent-tilbuds-formularer på nettet.

Lige nu er der en stærkt stigende tendens til, at danskerne sender opgaverne i licitation via en tilbudsservice på nettet, som hjælper med at definere opgaven, og sørger for at kvalificerede lokale håndværkere afgiver gratis og uforpligtende tilbud.



TV: Se Danmarks bedste murer lave stenkunstTV: Se Danmarks bedste murer lave stenkunst



- Hent-tilbuds-formen repræsenterer en udvikling, som vi er glade for i vores branche. Sammenlignet med for eksempel en gammeldags fagtelefonbog, så giver hent-tilbuds-formen på nettet forbrugeren mulighed for at indhente flere tilbud uden at skulle beskrive opgaven mere end en gang. Det er et godt eksempel på, hvordan vi kan bruge internettet og websites som udgangspunkt til at opnå bedre priser og kvalitet på vores indkøb, siger Morten Helveg Petersen, direktør i Foreningen af Danske Interaktive Medier.

- Det er ved at være slut med at slå op på de gule sider og ringe op til en mere eller mindre tilfældig håndværker, når boligen skal repareres, renoveres eller ombygges. Købere bruger i stærkt stigende omfang hent-tilbud-formen på nettet. I løbet af januar 2012 har vi fået 3 gange så mange byggeopgaver ind sammenlignet med sidste år, fortæller direktør Michael Lundgreen Pedersen fra HentTilbud.



TV: Verdens vildeste snerydderTV: Verdens vildeste snerydder



Hvad enten der er tale om større eller mindre håndværkeropgaver, så har mange boligejere og bygherrer erfaret, at tilbudsfasen kan være en lang og besværlig proces. Brug af fridage, flextid og arbejdstid er ofte et minimum - men ingen sikkerhed for overholdte aftaler, god kvalitet og attraktive priser.

- Det er vores opgave at sørge for, at der kun er kort tid fra indsendelsen af opgavebeskrivelsen til de endelige tilbud fra håndværkerne foreligger. Der er masser at spare - især tid, penge og dårlige oplevelser - og det bekræftes af de mange positive tilbagemeldinger, som vi får fra vores opgavestillere, fortæller Michael Pedersen fra HentTilbud.

Det er køberen, som suverænt vælger det mest attraktive tilbud, da opgaveformidleren ikke har fordel af, om den ene eller anden håndværker får opgaven.



Vanvittig VW-pickup med centermotorVanvittig VW-pickup med centermotor



I øjeblikket er der især travlt med at imødekomme efterspørgslen på at få gjort boligerne mere energirigtige. Flere og flere boligejere ønsker at energirenovere i takt med at energipriserne stiger.

Der er for eksempel stor efterspørgsel på isolering, nye energirigtige vinduer og døre, jordvarme og solenergi. Faktisk drejer en tredjedel af alle boligopgaver sig om energiforbedringer. Og 40 procent af disse opgaver er grøn energi, solvarme, solceller eller jordvarme.

Men hvad gør du? Bruger du nettet, telefonbogen eller noget helt tredje når du skal finde håndværkere? Skriv dit svar i kommentarfeltet herunder...

Læs mere på Mester Tidende...