Årets varevogn føles som en radiobil

Den eldrevne Renault Kangoo Z.E. er netop kåret som Årets Varevogn i Danmark - Håndværkeren har taget en tur for at se om den egentlig duer til noget

Kangoo Z.E. ligner en Kangoo til forveksling. Sjovt nok. Den er bare meget nemmere at betjene og skal aldrig have fyldt brændstof på.
Kangoo Z.E. ligner en Kangoo til forveksling. Sjovt nok. Den er bare meget nemmere at betjene og skal aldrig have fyldt brændstof på.

LISSABON (Ekstra Bladet): 'Drej på rattet, træd på speederen – vi kører igen'.

Ligesom i de omrejsende tivoliers radiobiler er det legende let at betjene en elbil. Der er dog lidt mere udstyr til at højne førerens komfort. Turen forventes trods alt at vare lidt længere end fem minutter, og der er lidt flere af dem.

LÆS OGSÅ: Stort kørekort til de ledige

For føreren af Kangoo vil overgangen fra diesel til el være lig med nemmere betjening og en næsten helt støjfri kabine. Man behøver ikke at skrue så højt op for radioen, og det er jo godt for rækkevidden i en elbil.

Op til 175 km
Omvendt er Kangoo en traditionel elbil, der skal lades op, hver gang man har kørt i den.

Der er med andre ord ikke plads til de store armbevægelser uden for den normale rute, når det pludselig bliver nødvendigt med en tur over Storebælt.

Derfor vil langt den overvejende del af kundegrundlaget være transportvirksomheder og andre med faste daglige ruter eller så lille en kørselsradius, at de kun i absolutte undtagelsestilfælde får brug for at køre længere end den forventede rækkevidde, som Renault opgiver til 175 km.

LÆS OGSÅ: Eldrevet pengetransport

Virkeligheden bliver nok 20-40 procent kortere, når ruderne skal dugges af med aircondition, eller radioen lige spiller yndlingsnummeret, der kræver lidt flere decibel.

Kun i ganske få tilfælde i løbet af en dag vil man få brug for bremsen. Kangoo Z.E. køres stort set på én pedal – speederen. Når man slipper den, bliver elmotoren til en generator, der bremser bilen ned, mens den omdanner den kinetiske energi til strøm.

Bremsekraften fra elmotoren er så stor, at den aktiverer bremselyset. Den vil for det meste stå for al den nødvendige bremseeffekt, og du kan dosere den med speederen ved at slippe helt eller delvis på vej mod for eksempel et rødt lys.

Lav vedligeholdelse
Det betyder samtidig, at det kun meget sjældent vil være nødvendigt at skifte bremser på en elbil i løbet af hele dens levetid.

Og der er ingen tandrem, kobling, oliepumpe, olie eller andre af de sliddele, der normalt står for de store udskrivninger ved service, syn og nedbrud.

LÆS OGSÅ: Pimp din lastbil

Derfor er en elbil også et væsentligt billigere kort at spille for eksempelvis et budfirma, der kører i helt faste ruter hver dag. Ligger ruterne inden for den forventede rækkevidde – med en vis margin selvfølgelig – er der enorme summer at spare på årsbasis ved at skifte til el-drift.

1 af 3 Man skal tæt på for at opdage, det er en elbil. Instrumenterne er lidt enklere, og der mangler en kopholder til kørekaffen. Men den kan man holde i højre hånd. Den skal alligevel ikke skifte gear.
2 af 3 Selv instrumenteringen er enklere. Til venstre kan du se batteristanden, og til højre et økometer. Midt i speedometeret står der 'Go', når alle systemer er klar. Hvor svært kan det være?
3 af 3 Kangoo Z.E. ligner en Kangoo til forveksling. Sjovt nok. Den er bare meget nemmere at betjene og skal aldrig have fyldt brændstof på.