Lastbil med dobbeltkobling

Til december får producenter af små lastbiler fra 3,5 ton noget at klø sig i nakken over

Komfort og funktionalitet slår Fuso på. Og så er en kassebil på 3,5 ton med dobbeltkobling jo heller ikke sådan at kimse ad. (Fabriksfoto)
Komfort og funktionalitet slår Fuso på. Og så er en kassebil på 3,5 ton med dobbeltkobling jo heller ikke sådan at kimse ad. (Fabriksfoto)

Dobbeltkobling er ved at blive et kultbegreb på personbils-markedet. VW har i årevis taget markedsandele i alle segmenter, fordi de har det effektive og brændstofbesparende automatgear, som ingen af konkurrenterne kan kopiere uden at træde VW over rettighederne.

Men nu kommer Mercedes-ejede Fuso med en ny Canter model, der byder på masser af nyheder til den store klasse.

Det er første gang, en lastbil kan fås med dobbeltkobling, og da Fuso bygges med totalvægte ned til 3,5 ton, vil den også være interessant for håndværksvirksomheder og budfirmaer.

LÆS OGSÅ: Verdens hurtigste lastbil

Den får desuden stop/start-funktion for at sænke brændstofforbruget, bedre kørekomfort med uafhængigt forhjulsophæng og mere fokus på funktionalitet og komfort i førerkabinen samt nye modelvarianter med markant bedre lasteevne og flere opbygningsmuligheder.

Bedre økonomi
Alene gearkassen med dobbeltkobling vil formentlig sælge en ekstra sjat af den - her til lands - sjældne gæst på vejene. Men Fuso gør på trods af det gennemført utidssvarende design en stor indsats for at oppe sig på vigtige salgsargumenter som længere serviceintervaller, forøget lasteevne og et opdateret chassis med flere opbygningsmuligheder.

LÆS OGSÅ: Østchauffører stangstive på danske motorveje

Alt sammen forbedringer, der giver bedre økonomi.

3,5 ton-modellen har endvidere uafhængigt forhjulsophæng, og der tilbydes nu ESP i 6-og 7,5-ton-modellerne.

Førerkabinen er også opdateret med bedre komfort og funktionalitet.

Den nye Canter kommer på markedet i Danmark til december i år.