Kein Problem

VW's største får mindre motorer og større lasteevne - og har tilmed et lavere forbrug

Crafter forandrer sig ikke stort udvendigt. Lidt mindre anmassende front er kun kosmetisk. Men de mindre, stærkere og nøjsomme motorer gør den til en bedre kassevogn.
Crafter forandrer sig ikke stort udvendigt. Lidt mindre anmassende front er kun kosmetisk. Men de mindre, stærkere og nøjsomme motorer gør den til en bedre kassevogn.

Det lyder som rigtig dårligt nyt for håndværkere, der ikke synes, at det er fedt at hænge bag en mejetærsker på en hovedvej lige før dagens sidste kunde. For hvordan skal den ged nu lige barberes, når maskineriet nedjusteres fra fem cylindre og 2,5 liter til fire cylindre og 2,0 liter?

Svaret er, at det bliver nemmere end før.

For Crafter bliver selv barberet ned til tre basis-versioner med samme effekttal som de nuværende – bare med et bedre drejningsmoment ved lavere omdrejninger. Den nuværende svageste motor med 88 hk udgår, så den svageste får 109 hk, fulgt af en 136-hestes og toppet af med den allerede godt kendte 163-hestes biturbo.

LÆS OGSÅ: Renault varevogne sænker prisen

Den smider 400 seje Newtonmeter af sig ved 1800 omdrejninger og skal nok flytte de 3500 kg og en sjat overvægt, hvis den bliver bedt om det.

Kein Problem.

En ting ad gangen
I forvejen kender vi disse motorkonfigurationer fra den mindre T5 og Amarok, hvor de fungerer overbevisende. Selvfølgelig har de en anden måde at arbejde på, og de lyder ikke helt så tilbagelænet, som 2,5'eren gør.

Umiddelbart lyder opdateringen af Crafter som noget, VW skulle have gjort for flere år siden. I virkeligheden handler det bare om, at man tager en ting ad gangen i travle Wolfsburg, og nu er turen altså kommet til Crafter.

LÆS OGSÅ: Tysk og trist

Toliters maskiner i så store arbejdsbiler er umiddelbart ikke godt nyt for effektglade håndværkere, men de mindre motorer er lettere og stærkere end de store basser, de afløser. Den lavere slagvolumen og færre cylindre giver lavere brændstofforbrug, der nærmer sig 14 km på literen målt på EU's computersnit, og det placerer Crafter forrest i feltet i kampen om at være mest nøjsom med dråberne i klassen for de store kassevogne.

Bedre rustet
Samtidigt er de lettere end de gamle, og det øger lasteevnen med 82 kg.

Med hensyn til priserne er der igen godt nyt til det danske marked. Tyskerne varsler prisstigninger ab fabric, men med den danske importørs aggressive prispolitik på det seneste suppleret med en grøn afgiftsbonus for den forbedrede brændstoføkonomi, er udsigten til status quo og måske endda et mindre prisfald gode.

Alt sammen burde åbne døre for, at Crafter kan tage markedsandele på et marked, som Sprinter sidder tungt på.

1 af 3 Crafter/Sprinter har stadig klassens største skydedøre og et lastrum på op til 17 kubikmeter.
2 af 3 Førermiljøet er uforandret. Det er kun fem år gammelt og stadig i den pæne ende af segmentet.
3 af 3 Crafter forandrer sig ikke stort udvendigt. Lidt mindre anmassende front er kun kosmetisk. Men de mindre, stærkere og nøjsomme motorer gør den til en bedre kassevogn.
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere