Ny bro på rekordtid

Enø: Et helt nyt brodæk af glasfiber blev lagt på to timer og en slat

Kæmpekranen har løftet det første af tre elementer på plads. Arbejdet skrider lynhurtigt frem.
Kæmpekranen har løftet det første af tre elementer på plads. Arbejdet skrider lynhurtigt frem.

En sen aften i slutningen af maj blev det første danske brodæk af glasfiber lagt på plads på den gamle bro fra 1936. Før den fikse og færdige vejbane blev løftet på plads, havde broen til Enø fået den store tur, men nyheden i Karrebæksminde er det danskproducerede brodæk af glasfiber.

Ekstra Bladet stod klar på havnekajen, da kæmpekranen startede motoren og gjorde klar til at løfte de færdige elementer på plads.

Den midlertidige afspærring midt på broen blev fjernet, og de få biler til og fra Enø kunne fortsat køre nogenlunde uhindret over, mens uroen så småt begyndte at brede sig blandt montørerne på og under broen.

LÆS OGSÅ: Ny belægning på gammel bro

Nervøsiteten sneg sig også ind på Rene Christensen, rådgivende ingeniør fra Ing-Group. Det var noget med, at de ventede mål ikke helt svarede til virkeligheden – og noget med vinkler, som ikke var helt i vinkel.

Stor interesse
Det første element tog lidt tid. Alle aftaler skulle omsættes til praksis, men efter lidt begyndervanskeligheder kom første del af brodækket på plads takket være et par hydrauliske pumper og gode, gammeldags træklodser, før skruemaskinerne kom på arbejde. Store bolte midt på den kommende kørebane skulle jamres på plads, og det tærede på skruemaskinens batteri.

Reservebatterierne blev hentet, mens element nummer to blev løftet på plads. Interessen hos lokale beboere var høj, og Rene Christensen kunne endelig se, om de skæve vinkler nu også var så skæve.

– Det er ikke så slemt, sagde Rene Christensen med en vis lettelse. Der var ikke optræk til ekstraarbejde, og element nummer to gled på plads uden problemer.

LÆS OGSÅ: Jyderne vil have flere motorveje

Og så til det afgørende øjeblik.

Sidste element var på vej. Hvis ikke de to første elementer lå, som de skulle, ville der være problemer. Men med lidt ekstra hjælp af et par ekstra store brækjern, blev det sidste fire ton tunge element lirket helt på plads, og for sidste gang denne aften skulle skruemaskinen på overarbejde.

Da den sidste blot var spændt, stod broen færdig. Afspærringen kunne fjernes, brodækket var helt færdigt, og alle former for belægning var allerede på forhånd lagt på elementerne. Det hele tog kun en sjat mere end to timer, mens bybusser og al anden trafik kunne køre over broen uden langvarige afbrydelser.

God fremtid
Fiberbroen til Enø er Danmarks første af sin slags. Elementerne er lavet af virksomheden Fiberline ved Middelfart, og her har man stor succes med eksport af danske broer af glasfiber.

Rene Christensen, der har været ankermand i fornyelsen af Enø-broen fra 1936, kan ane en god, dansk fremtid for den danske glasfiberbro.

– Den er lidt dyrere end en traditionel bro, men holdbarheden er længere. Der er færre krav til vedligeholdelse i broens levetid, og så kan den anlægges på rekordtid. Hvis man vil, kan man anlægge en ny bro over en motorvej på en enkelt nat, mener ingeniøren.

1 af 3 Så gælder det: Det sidste broelement er ved at være på plads. Rene Christensen i sort frakke giver de sidste instruktioner.
2 af 3 Elementerne er konstrueret af et antal elementer i trekanter og lidt aluminium til at holde det hele på plads.
3 af 3 Kæmpekranen har løftet det første af tre elementer på plads. Arbejdet skrider lynhurtigt frem.
Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere