Til nytår er det ovre. Den mest driftsikre, mest pålidelige, mest robuste – skramlekassen og radbrækkeren med mere – synger på sidste vers.
Når Euro 5-normerne bliver et krav til nytår, er Toyota Hiace ikke længere. Toyotas populære og forkætrede kassevogn bliver ikke opdateret, selv om bilgiganten har motorer, der lever op til Euro 5-krav.
– Vi er kede af at miste Hiace i modelprogrammet, siger Anders Tystrup, der er Toyotas danske pressechef.
Ingen afløser
Der sælges stadig mange Hiace i Benelux-landene og Skandinavien, men ellers er det så som så med salget – og det er nok forklaringen på fabrikkens beslutning, forklarer Anders Tystrup.
LÆS OGSÅ: Amarok og rul
Før den internationale finanskrise var Toyota tæt på at sætte en helt ny Hiace i produktion.
Men projektet blev lagt på is i 2008, og den næste Hiace ligger stadig i frostboksen.
– Vi har ingen meldinger om en afløser. Vi håber selvfølgelig på en ny Hiace i nær fremtid, men om det bliver i 2013 eller senere er umuligt at sige. Tsunamien i Japan har haft indflydelse på mange ting, siger Anders Tyrstrup til Ekstra Bladet.
Eneste plaster på såret er Toyota Danmarks planer om at bestille ekstra mange Hiace til levering i resten af 2011.