Amarok og rul

Hightech og hardcore: VW's nye pickup vinder alle discipliner - undtagen en

Lige dele højteknologisk styret firehjulstræk med alt i op- og nedkørselshjælp kombineret og en både grovkornet og fintfølende undervogn, der kræver nyrebælte i terrænet, når det skal gå stærkt samtidigt. Det er lige sådan noget, der kan få weekend-mudderkravlere til at komme i bukserne.

For de vil selvfølgelig vælge den hårde af to mulige undervogne, som fås med firehjulstræk. Gartner Grønkål på budget vælger helt klart baghjulstræk med komfort-bladfjedre. Og det er netop charmen ved Amarok. Masser af valgmuligheder til et hav af priser. Det kan nemt blive lidt svært at vælge den rigtige, så mulige kunder bør nok lige tilbringe en time i skumbadet iført tænkehat og skriveblok, før de går løs på sælgeren.

Det bliver ikke sejere
For han har alle kortene på hånden. Den er nyest, stærkest, hurtigst, mest avanceret, mest brændstof-økonomisk, og så slår VW helt rigtigt på den seje ørken-stamtavle, fordi den har gennemført Dakar Rally som følgebil for Touareg'erne.

Sejere bliver det bare ikke.

Oven i købet har VW formået at fjerne en del af den rå, hestevognsagtige køreoplevelse fra dette arbejdsmonster. For på den ene side er netop denne stivnakkede kørestil, der nærmest definerer den velfungerende terræn-bil, men som også er så utidssvarende på asfalt. Det kan gøres bedre, og det gør Amarok

To-liters TDI med biturbo, masser af kræfter og sekstrins gearkasse giver rigtigt fornuftig hverdagsomgængelighed.

Akilleshælen
Slår man nedkørselsassistenten og differentialespær fra på en tur til grossisten efter et læs kunstgødning, så er der både fred i kabinen og power under højrefoden til at nyde turen.

Kun på et enkelt punkt falder VW Amarok til jorden:

Prisen.

Du skal op i en Toyota Hilux 3,0 D-4D med automatgear, som stadig er klassens ukronede konge, for at komme over den testede tysker med hele molevitten i udstyr.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere