Når en lastbil prøver at kløve vinden på motorvejen, så kræver det enorme kræfter. Ikke kun fordi den skal trække adskillige tons, men også fordi den er formet som en mursten.
Det betyder, at der går en masse dieselolie til spilde, og det har fået Mercedes til at udvikle en ny lastbiltrailer, som kan gøre turen mellem tankstoppene lidt længere.
SE OGSÅ: Havemand i dødsleg med motorsav
'Aero Concept' er blevet udviklet i en vindtunnel sammen med en hel hær af ingeniører. Traileren har derfor fået en speciel frontspoiler, skørter ned langs siden, en diffuser bagpå og så har den fået en anderumpe. Den indvendige plads eller lasteevnen er der dog ikke lavet om på.
Selvom du måske synes, den ser lidt mærkelig ud, så påstår tyskerne hårdnakket, at deres arbejde har båret frugt.
SE OGSÅ: Gal russer kører sin lastbil i floden
Når du parrer traileren med en af trækkerne fra fabrikkens Actros-serie, giver det en reduktion af vindmodstanden på hele 18 procent. Og hvis lastbilen kører 150.000 kilometer om året, svarer det til, at du sparer 2.000 liter diesel.
Der er kun to problemer: Anderumpen kræver en speciel dispensation, da hængeren ellers er for lang i forhold til reglerne, samt at det stadig er et rent koncept.
SE OGSÅ: Akrobatisk gummiged på 12 tons
Men der går nok ikke længe, inden vi kommer til at se flere aerodynamiske tiltag indenfor lastbilverdenen.