Nøjsom arbejdshest

Knap så tørstig: Fiat har overpræsteret i maskinrummet på Ducato

Intet nyt er godt nyt. Det nuværende karosseri kører uændret videre. Det er kun motorerne, der skulle forbedres for at leve op til Euro5-normen. (Foto: Thomas André Petersen)
Intet nyt er godt nyt. Det nuværende karosseri kører uændret videre. Det er kun motorerne, der skulle forbedres for at leve op til Euro5-normen. (Foto: Thomas André Petersen)

TORINO (Håndværkeren): Udstødningskrav holder bilfabrikkerne på tæerne. De skal levere motorer, der kan køre ved trekvart gas i en vuggestue uden at vække børnene fra middagsluren eller få mødrene til at hyle om sundhedsfare. Og de skal præstere som sportsvogne, uanset om de ligger i en mikrobil eller i en klodset varevogn. Og de skal kunne holde til 300.000 kilometers hårdt dagligt slid på en brændstofblanding, der er så mager, at den ikke længere kan holde panden fugtig på miljøaktivisterne.

Solidt los i røven
Nu er vi nået til Euro5-normen. Kan bilerne ikke overholde den fra udgangen af året, bliver butikken stängt af EU, indtil de kan. Længere er den ikke.

Den gang, normerne blev lavet, troede vi, at last- og varebiler ville komme til at snegle sig af sted med 50 i timen eller køre på el.

Ingen af delene kom til at holde stik. De kører hurtigere end nogensinde før, og de kører stadig på diesel – bare ikke ret meget.

Miljørevolutionen for bilmotorer er udeblevet. Men EU's solide los i røven på motorproducenterne har i stedet startet en galoperende evolution bestående af en hel serie små mirakler.

LÆS OGSÅ: Eldrevet pengetransport

I slutningen af 1990'erne opfandt Fiat selv 'common rail'-indsprøjtningssystemet, der sprøjter dieselolien ind i cylindrene med enormt tryk fra et fælles rør. Senere kom de med Multijet, hvor hver cylinderslag fik tre indsprøjtninger for at optimere forbrændingen. I dag er vi oppe på 1800 bar i indsprøjtningstryk og op til otte indsprøjtninger per slag.

Resultatet er imponerende præstationer og en brændstoføkonomi på op til 15 km på literen i en Ducato!

Den er stadig mage til Citroën Jumper og Peugeot Boxer, men Fiat har nu meldt sig helt ud af motorsamarbejdet, så der trods alt er forskelle på de ellers enæggede trillinger.

LÆS OGSÅ: Amarok som prisbasker

Køreegenskaberne er blevet væsentligt forbedret med det nye Traction+, der i princippet er et elektronisk differentialespær, som vi kender det fra personbilerne. Det forhindrer hjulspin på uens underlag og giver bedre greb i svingene.

Småt er bedst
Fiat Danmark forventer at sælge flest af den 'lille' 2,3'er med 130 hk med 2,0'eren som en sandsynlig outsider.

Vi prøvede alle motorvarianter på Balocco-banen uden for Torino, Italien, hvor Fiat præsenterede den uændrede, men stærkt forbedrede Ducato. Og 2,0 Multijet er i sandhed en spændende nyhed i den store kassevogn. Til prøvekørslen havde alle bilerne 800 kilo ballast med i varerummet, og den masede fint på. 2,0 Multijet er den samme to-liters diesel, som ligger i både Fiats og Opels personbiler.

Men med 115 heste og justeret til tungt, vedvarende arbejdsbyrde kan den snildt klare det tunge arbejde i de små udgaver. Og så er den jo billigst.

Fiat Ducato får Danmarkspremiere til august.