Her er den franske udgave af Hiace

Toyota HiAce er stadig indbegrebet af en solid varevogn. Det nye navn for klassikeren er Proace, og bilen er næsten som det franske ophav, men en anelse mere velbygget Toyota HiAce er stadig indbegrebet af en solid varevogn

Toyota Proace er teknisk identisk med de tre modeller Citroën Jumpy, Fiat Scudo og Peugeot Expert. For at sikre den vanlige høje japanske finish har Toyota dog indskudt en speciel inspektion i produktionen, idet bilen produceres på samme samlebånd som de tre andre varebiler. (FOTO: JENS HØY)
Toyota Proace er teknisk identisk med de tre modeller Citroën Jumpy, Fiat Scudo og Peugeot Expert. For at sikre den vanlige høje japanske finish har Toyota dog indskudt en speciel inspektion i produktionen, idet bilen produceres på samme samlebånd som de tre andre varebiler. (FOTO: JENS HØY)

Hvis man som producent af næsten hvad som helst går fra at være et varenavn til et begreb, kan man næsten ikke nå længere. Historien er fuld af den slags begreber, tænk bare på ESP, der stadig bruges i ?æng om Elektronisk Stabilitets Kontrol, selv om det er et varemærke fra Bosch.

Samme begrebsstatus opnåede Toyota HiAce, som en bundsolid håndværkerbil uden ret meget luksus, men med en legendarisk driftsikkerhed og en solid gensalgspris.

Læs også: Sådan sikrer du din forretning

I vores del af verden er bilen udgået i 2011 og erstattet af den franske platform, der også bærer konkurrenterne Citroën Jumpy og Peugeot Expert samt Fiat Scudo. HiAce kunne ganske enkelt ikke længere opfylde de skrappe europæiske forureningskrav, men sælges stadig andre steder på kloden.

Man må naturligvis stille spørgsmålet, om det kan svare sig at købe biler som Proace frem for et andet logo på rat og front. Den beslutning er det typisk mester, der skal tage, men mange vil tage rugeren af bilen med på råd, når der skal bestilles ny varebil.

Til formålet kører vi i en kraftig udgave af Toyota Proace. Varebilen har 128 hestekræfter, og det er ganske enkelt lidt overkill til en håndværkerbil, med mindre man da skal slæbe tunge trailere hver dag. Vi har tidligere kørt bilen med den mindste 1,6-liters diesel og 90 hestekræfter, og har man ikke et massivt kørselsbehov, så rækker den motor fint.

 

Toyota på fransk
Den grundlæggende konstruktion er ikke ændret i forhold til de andre biler på samme platform, men i produktionen af Proace har Toyota indsat en ekstra kontrolfunktion, der skal sikre, at bilen lever op til japanernes krav om kvalitet.

Læs også: Færre udenlandske håndværkere end først antaget

Om det så kan mærkes i en daglig omgang med produktet, er ikke til at vide ved blot at teste bilen over et par dage, men indtrykket af vores Proace er uhyre positivt. Ikke mindst niveauet for støj virker lavere, end de eksemplarer af søster-bilerne vi har kørt, og samlekvaliteten er nydelig.

Proace leveres i en stribe forskellige versioner og tre forskellige udstyrsvarianter samt mulighed for en del ekstraudstyr. Man kan vælge, om bilen skal have skydedør i begge sider og om bagenden skal have bagklap eller de mere praktiske dobbeltdøre med stort glasparti, der giver bedre udsyn.

En rigtig god detalje er varerumsadskillelsen, der fra niveau T1+ er godt isoleret. Det holder på varmen i kabinen og dæmper effektivt støj fra varerummet, der ydermere er forsynet med et solidt gulv med en skridsikker gummiagtig belægning.

I betjeningen af bilen er eneste anke en gearkasse, der til tider godt kan være lidt stram og upræcis, men det er muligvis et spørgsmål om tilvænning.

Grundlæggende har man det godt bag rattet i Proace, og takket være store spejle er der fornuftigt udsyn til tra?kken. Skal man benytte bilen hver eneste dag, vil vi dog anbefale, at man skifter standardradioen til en bedre model.

Se også: Tv: Kvinde ét sekund fra at blive kvast af væltende træ

Den medfølgende har ganske vist bluetooth med telefonmulighed, men displayet er simpelt og gammeldags.

Kigger man i prislisterne hos konkurrenterne, er Toyota’en i den dyre ende, og den testede udgave koster fra 168.278 kr. for en basisbil med et begrænset udstyr. Den endelig pris i forhold til konkurrenterne på samme platform afhænger dog i høj grad af, hvordan bilen skal skrues sammen i forhold til motor, længde og taghøjde.

Vigtigt i denne udregning er også priserne på service. Hos Toyota koster en servicekontrakt med 90.000 km/3 år inkl. moms (ekskl. dæk) 492 kr. pr. måned.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere