Se godt ud på nettet

Flere og flere kunder finder deres håndværkere på nettet, så styrk dit webimage med det samme

Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Uanset om du vil det eller ej, kan potentielle kunder finde informationer om dig og dit firma på nettet – og det gør de.

Derfor er det vigtigt, at du selv gør en aktiv indsats for at skabe dig et positivt ry på internettet, mener Mads Teissøe, partner og medstifter af anmeld-haandvaerker.dk, der er en privatadministreret smiley-ordning for danske håndværksvirksomheder.

- Der er mange håndværkere, der stikker hovedet i jorden, når det kommer til internettet. De har ikke interessen for det, og de har travlt i hverdagen med bogholderi, administration og selvfølgelig deres håndværk. Men det kan hurtigt sætte dem et skridt bagud, hvis de ikke forholder sig til, at de meget nemt kan findes på nettet, siger Mads Teissøe og forsætter:

- I Danmark er vi blevet gode til at skælde håndværkerne ud. Men på anmeld-haandvaerker.dk hjælper vi dem til at fortælle, hvor gode de er. Så falder forbrugerenes parader over for håndværkerne og branchen, fortæller han.

Gratis reklame
På anmeld-haandvaerker.dk kan forbrugeren anmelde en håndværker ud fra fem forskellige kriterier og med op til fem smileys. Baseret på anmeldelserne kårer hjemmesiden hvert år Årets Håndværker.

I år gik titlen som Årets Maler 2014 til Henriette Mørup Sørensen, selvstændig ved henriettemaler.dk, og hun har fået meget ud af at profilere sig selv på nettet.

- Det er efterhånden en stor del af mine kunder, der finder mig via internettet, og i takt med at anmeld-haandvaerker.dk er vokset, får jeg flere kunder. Tidligere fik jeg alle mine kunder via mit netværk og mund-til-mund, men nu får jeg fat i et helt nyt segment, fortæller Henriette Mørup Sørensen og tilføjer, at hun altid beder kunderne om at skrive en anmeldelse.



- Mit motto er 'når service er en selvfølge'. Jeg ville aldrig sende mine kunder en regning, før de er tilfredse, fortæller Henriette Mørup Sørensen, kåret som Årets Maler 2014
- Mit motto er 'når service er en selvfølge'. Jeg ville aldrig sende mine kunder en regning, før de er tilfredse, fortæller Henriette Mørup Sørensen, kåret som Årets Maler 2014


- Når jeg sender fakturaen på mail, beder jeg mine kunder om at bruge fem minutter på at anmelde mig. Det er stadig under halvdelen, der gør det, men hvis du udfører dit arbejde ordentligt, spredes det som ringe i vandet. Og det er bedre end at bruge reklamepenge. Min måde at reklamere på er at lave tilfredse kunder, siger hun.

Vær på nettet
Selv hvis du modtager en dårlig anmeldelse, kan det være en fordel at være til stede på internettet. Her kan du nemlig oftest tage kontakt til kunden og forsøge at rette op på situationen.

– Tag stilling til det konkrete indhold i anmeldelsen og få præciseret, hvorfor kunden blev vred. Det er selvfølgelig ikke alt, man kan tage sig af, men hvis det er servicen eller en uopmærksomhed fra din side, kan du muligvis nå at få rådet bod på sagen. Så tag en samtale med forbrugeren, slå fast, hvad der gik galt og få rettet op på det, råder Mads Teissøe og tilføjer:

– Det er ofte servicegraden, der gør, at sagen ender forkert, mere end det er fagligheden. Så giv en uovertruffen service og tag reklamationerne med et smil. Du er aldrig bedre end din sidste opgave, så du skal være det hver gang, slutter han.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Peter Roelsgaard
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen