Bedre arbejdsmiljø til brandmænd i Københavns Lufthavn

Støjgener og sundhedsskadelige partikler er fortid for brændmændene i Lufthavnen

(Foto: Polfoto/Finn Frandsen)
(Foto: Polfoto/Finn Frandsen)

OBH-Gruppen A/S Rådgivende Ingeniører har skabt bedre arbejdsmiljø på brandstationerne i Københavns Lufthavn

Støjgener og sundhedsskadelige partikler er fortid på brandstation Øst og brandstation Vest i Københavns Lufthavn. Det er resultatet af OBH-Gruppen A/S Rådgivende Ingeniørers besøg i foråret 2012.

Se også: TV: Håndværk bekæmper ekstremt vejr

Således er arbejdsmiljøet blevet markant forbedret, hvorfor brandpersonalet nu kan udføre deres arbejde uden gener fra indeklimaet. Løsningen blev en forbedring af akustikken samt et udsugningsanlæg med direkte sug på køretøjerne. Der er tale om mærkbare forbedringer, som efterlever Arbejdstilsynets bekendtgørelse om faste arbejdssteders indretning.

Se også: Se Vestas' kæmpemølle

- Det har haft en del at betyde for arbejdsmiljøet. Og det rare ved samarbejdet med ingeniørerne fra OBH-Gruppen har været den gode og professionelle indgangsvinkel med en løbende opfølgning. Vi har været meget tilfredse med samarbejdet, forklarer Max Bøgemose, arbejdsmiljøleder på Brand og Redning i Københavns Lufthavn, til MesterTidende.

Avanceret ventilationssystem fjerner udstødningsgasser
Hovedproblemet var den manglende udsugning, som skabte et dårligt indeklima med generende luftforurening i form af os og sundhedsskadelige partikler fra udrykningskøretøjerne. Og da udrykningshallen er et fast arbejdssted med dagligt arbejde, skulle der, jf. § 35 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse, etableres en mekanisk udsugning, der kunne fjerne luftforureningen.

Se også: Ny 'sund' maling

- Man ville ikke kunne løse problemet blot ved at placere en ventilator i loftet. De skadelige partikler lægger sig nemlig i gulvhøjde, også selvom køretøjerne har partikelfiltre - derfor skal der suges direkte på udstødningsrøret, forklarer OBH's bygningskonstruktør Stefan Tornbjerg Nielsen.

Se også: Rockwool dømt for skræmmekampagne

Udfordringen var i den forbindelse at fjerne udstødningsgasserne fra samtlige køretøjer (fire på brandstation Øst og otte på brandstation Vest) uden at forlænge personalets responstid med så meget som ét sekund. Løsningen blev et anlæg med såkaldte 'docking-boxe', som køretøjerne bakker ind i lige inden for porten.

Se også: Kompakt og kraftfuld kædesav

Når en specifik port åbnes manuelt, starter udsugningen på det pågældende køretøj, mens alle portene under alarm åbnes automatisk. Det starter udsugningen på alle køretøjer, som ved hjælp af en udsugningsskinne og flexslange følger køretøjet, mens det forlader udrykningshallen.

Se også: Sådan river man ikke en væg ned

Forinden havde Stefan Tornbjerg Nielsen arrangeret et besøg til en brandstation i Ystad og Helsingør. Her kunne repræsentanter fra brandstation Øst og Vest se eksisterende løsninger på markedet, og samtidig kunne de høre personalets erfaringer med forskellige løsninger, fortæller han:

- Formålet var at få repræsentanterne med ud at kigge på nogle anlæg, som de gerne ville arbejde med i hverdagen. Der var tale om en afprøvning af systemerne, samtidig med vi fik input fra personalet de to steder. Så det betød sådan set alt i dette projekt.

Se også: Jyderne vil have dem, sjællænderne vil ikke

Netop denne tur fremhæver Max Bøgemose fra Københavns Lufthavn som en vigtig styrke i samarbejdet med OBH-Gruppen Rådgivende Ingeniører:

- Det giver god inspiration at se, hvilke løsninger andre har valgt. Samtidig giver det os mulighed for at høre andres erfaringer på området. Så det har været en rigtig god idé for os at komme rundt at se tingene.