Hæder til håndværkere løfter faget

8. april udråbes Årets Håndværkere, og prisuddelingen er med til at give mere tilfredse kunder

Her ses sidste års vinder af juryens specialpris, Nicolai Magnus, ved prisoverrækkelsen. Foto: Bent Christensen/BDO
Her ses sidste års vinder af juryens specialpris, Nicolai Magnus, ved prisoverrækkelsen. Foto: Bent Christensen/BDO

Årets brolægger, el-installatør, energimand, entreprenør, gulvmand, husbygger, tømrer, murer, maler, VVS’er, tagdækker, specialist samt Juryens Darling bliver kåret til Anmeld Håndværker Awards i Cirkusbygningen på tirsdag.

Aftenens værter er Cecilie Hother og Thomas Uhrskov fra TV2 Fri, og der vil være rød løber, show, musikalske overraskelser og selvfølgelig prisuddeling efterfulgt af afterparty i Wallmanns cirkusbygning.

Det har betydet en masse god omtale. Kunderne er positive, allerede før de ringer

Men kåringen af Årets Håndværkere er ikke blot en anledning til at få en festlig aften. Hæderen kan mærkes hele året og smitter af på hele faget, påpeger stifteren af anmeld-håndværker.dk, som står bag uddelingen, Peter Birkelund:

- Håndværksfaget er meget udskældt. Alle har en historie om en dårlig håndværkeroplevelse, og det vil vi positivt modarbejde ved at hædre det gode stykke arbejde, vi ved, at mange håndværkere leverer, siger han og fortsætter:

- Der er ingen tvivl om, at vinderne, og også de nominerede for den sags skyld, får ekstra opmærksomhed og ekstra travlt. De får mulighed for at vælge og vrage mellem tilbud og vælge det, de er rigtig dygtige til, i stedet for at tage alle opgaver, der kommer ind. Det er optimalt for håndværkerne, at de kan fokusere på det, de er bedst til.

Positive kunder

En af dem, der har oplevet den øgede opmærksomhed, er sidste års vinder af juryens pris, Nicolai Magnus fra Dansk Håndværker Service:

- Det har betydet en masse god omtale. Kunderne er positive, allerede før de ringer. Jeg har også fået mere at lave, fordi hjemmesiden bliver mere kendt af kunderne, siger den tidligere vinder.

Anmeld-håndværker.dk er vokset med 25 pct. inden for det sidste år, så der nu er mere end 2.000 håndværkerfirmaer, der har fået anmeldelser af deres kunder. Kunderne skal vurdere firmaet ud fra fem parametre: kommunikation, aftaler, pris, tilfredshed og oprydning – og de kan give fra 1-5. Dermed er den maksimale scorer 25, og i takt med at flere er blevet kåret til Årets Håndværker, er anmeldelserne støt blevet bedre:

- Det er fjerde år, vi kårer Årets Håndværker, og første år lå den gennemsnitlige score på 20,56 ud af 25. Sidste år lå den samlet på 23,0. Håndværkerne blevet mere obs på at levere den gode byggeoplevelse. De ved, de bliver målt og vejet for det, de leverer til bygherren og fru Jensen, så de er blevet bedre til at holde fokus på at levere det, der er aftalt, siger Peter Birkelund og påpeger, at anmeldelserne også fungerer som en slags feedback, som håndværkerne kan lære af.

Nomineringerne af årets håndværkere er foretaget på grundlag af de bedømmelser, som håndværksfirmaerne har fået af deres kunder. I alt er 64 virksomheder nomineret i 13 kategorier.

Der er udsolgt til showet.