Symfoni af godt håndværk

Oppe i Nordjylland knokler de for fuld musik for at få alle detaljer på plads på det prestigefulde Musikkens Hus

Koncertsalen er fuld af arkitektonisk og akustisk schwung. Bemærk de mange amøbeforme i fibergips på væggene. Foto: Mette Goddiksen
Koncertsalen er fuld af arkitektonisk og akustisk schwung. Bemærk de mange amøbeforme i fibergips på væggene. Foto: Mette Goddiksen

- Ja, ja. Nu er det jo først om en måned, Dronningen dukker op, ikke?

Tagdækker Rune Sørensen er ikke stresset, selv om der øjensynligt stadig er en del at lave på Musikkens Hus ved havnefronten i Aalborg, inden Hendes Majestæt kan sætte fusselankerne på den røde løber 29. marts 2014. Men han har også været med et par år og ved, at de forskellige entreprenørfirmaer og deres underleverandører er nået rigtig langt.

Se også: Håbefulde håndværkere tror på bedre tider

Første spadestik på det 20.000 kvadratmeter store byggeri blev taget tilbage i 2010. Musikkens Hus kommer til at rumme en stor koncertsal, tre mindre sale, øvelokaler, kunstnergarderober, møderum og en stor foyer. Knap 11.000 m³ beton bruges. Den største del er fordelt på fundamenter og kældervægge.

Hele herligheden er tegnet af det prestigefulde arkitektfirma Coop Himmelb(l)au, som har for vane at lave runde vinduer. Noget, der på et tidspunkt gav bygningen det uhøjtidelige navn ’Den hullede ost’ oppe i det nordjyske.



Projektchef Sune From foran Musikkens Hus, hvor der arbejdes hårdt for at blive klar til den store åbningsfest. Foto: Mette Goddiksen
Projektchef Sune From foran Musikkens Hus, hvor der arbejdes hårdt for at blive klar til den store åbningsfest. Foto: Mette Goddiksen


Og lagringen af osten er inde i sin absolut sidste fase. Musikken er i hvert fald allerede rykket ind. Lyden af gulvpudser i forhallen blander sig med klassiske toner fra den store koncertsal med plads til 1300 personer, hvor Aalborg Symfoniorkester øver.

Det er faktisk lidt ligesom i ’Olsen Banden ser rødt’, hvor Benny, Egon og Kjeld borer sig gennem væggene på Det Kongelige Teater til tonerne fra ’Elverhøj’.

Lyden af gulvpudser i forhallen blander sig med klassiske toner

Der er meget spredte holdninger til musikgenren på pladsen. Flere håndværkere fortæller, de hygger sig med musik til arbejdet, andre ville foretrække genrer med elguitar og tung bas, siger de. De har efterhånden fået nok af lyden af cello og violin. Derfor har de også videregivet deres billetter til den allerførste koncert i huset, som alle, der har været med i projektet, er inviteret til.

- Vi har andre fester, vi skal til, som tagdækker Erik Sørensen siger.

Anderledes har elektriker Dennis Nielsen det. Han glæder sig til at tage sin kone og svigermor med til klassisk koncert. For det er såmænd heller ikke så ringe at score lidt gratis point på den front, som han påpeger.

Et særligt fællesskab

Alle er enige om, at det er spændende at være en del af det fællesskab af omkring 800 håndværkere og funktionærer, der kan fortælle deres børn, at det dér har far været med til at lave.

- Men det er et meget omstændeligt arbejde. Jeg har gået på pladsen i to år, og rent kvadratmetermæssigt kunne så mange mennesker have været færdige for lang tid siden, siger tagdækker Rune Sørensen.



'Den hullede ost' var på et tidspunkt kælenavnet til det nye vartegn oppe i det nordjyske. Foto: Mette Goddiksen
'Den hullede ost' var på et tidspunkt kælenavnet til det nye vartegn oppe i det nordjyske. Foto: Mette Goddiksen


Han henviser til, at byggearbejdet adskiller sig meget fra eksempelvis at lave en skole eller en almindelig villa, da der her er andre og høje krav på grund af akustik og arkitektur.

- En af vores leverandører, der har været i byggebranchen i 25 år og hvert år besøger omkring 300 byggepladser sagde, at det her er det mest specielle, han nogensinde har set, siger Rune Sørensen.

Noget, som tømrer Peter Trøst oppe på første sal kan skrive under på. Han er i gang med at sætte 603 trekantede soft cells op til lydisolering i sluserne omkring koncertsalen.

- De danner et mellemrum, der sluger lyden. Hver plade har et nummer, og det er et helt kunstværk i sig selv, men også noget af et puslespil, siger Peter Trøst.

Han vurderer, at det tager omkring 15 minutter at sætte hver plade op – hvis de da passer i første hug. Det gør de desværre ikke altid.

- Så skal de skæres til, og så kan det tage op til to timer for en enkelt celle.

Detaljer i tusindvis

Fonden Musikkens Hus i Nordjylland har den daglige byggeledelse på projektet. Indtil byggeriet er færdiggjort, og den sidste rapport er skrevet, har projektchef Sune From, der er udlånt fra Cowi, og fondens byggeledelse midlertidigt kontor i en af kunstnergaderoberne.

Projektchefen fortæller, at teaterteknikerne inden den store åbning også har installeret højtalere fra koncertsalen til garderoberne, så kunstnerne kan høre, hvornår de skal på.

Jo, der er mange ting at tage højde for, før kunsten kan folde sig ud og henrykke vandkæmmede koncertgæster.

Byggeledelsen har haft det forkromede overblik, lige siden det store råhus i beton dels blev insitustøbt og dels rejst af mægtige kraner.

Senere kom det til at handle mere om detaljer. Faktisk utrolig mange små detaljer. Som eksempelvis de 600.000 amøbeforme i fibergips, der manuelt er limet på indersiden af væggene i den store koncertsal. Figurerne i væggen tjener både et akustisk formål - og samtidig skal de understøtte arkitekturen i hjertet af Musikkens Hus.

Der er mange ting at tage højde for, før kunsten kan folde sig ud og henrykke vandkæmmede koncertgæster

Mange, mange ender skal nå sammen håndværksmæssigt for at give kunsten de perfekte rammer. Og det kræver håndelag og jord under neglene at udføre arkitektur i særklasse.

- Der er ikke mange lige linjer, for det er bestemt ikke et standardbyggeri. Hensyn til akustik gør desuden, at mange rum er bygget to gange efter en boks i boks-model. For eksempel har alle salene dobbeltgulve, der er støbt på donkraft, fortæller Sune From.

Han ser frem til den store åbningsdag.

- Der er en rigtig god stemning og et godt samarbejde her. Alle arbejder hårdt på huset. Det skal nok blive klar til tiden, siger han roligt.

Se også: Machokultur knækker blikkenslagerens ryg