Nissan sætter strøm til varebilerne

Den eldrevne Nissan e-NV200 kombinerer det bedste fra Nissan Leaf og NV200 og sætter nye standarder som en praktisk og bæredygtig varebil til byen

Batterimodulet i Nissans nye elektriske varebil er placeret under varerumsbunden. Bilen har samme rummelighed som modellen med almindelig motor. Foto: Jens Høy
Batterimodulet i Nissans nye elektriske varebil er placeret under varerumsbunden. Bilen har samme rummelighed som modellen med almindelig motor. Foto: Jens Høy

Man kan ikke beskylde Nissan for at have været særlig kreativ med hensyn til navnet på varebilen, for e-NV200 sælger ikke mange billetter, til trods for at bilen er en sammensmeltning af den berømmede Nissan Leaf og Nissan NV200 – tidligere kåret til hhv. Årets bil og International Van of the Year. Den elektriske drivlinje i e-NV200 er baseret på samme drivlinje som i Nissan Leaf, og det kombineres med et af klassens største varerum fra NV200. Det kunne godt have kastet et lidt mere sexet navn af sig!

Se også: Se her hvordan din varevogn er forsikret

Når salget starter i september, vil e-NV200 kunne fås som varebil og fempersoners combi samt i en mere luksuriøs Evalia-udgave. e-NV200 er primært rettet mod håndværkere, og Nissan opgiver rækkevidden til 170 km på en opladning, så på en kold dag vil man nok kunne køre omkring 100 km uden at fryse.

Se også: For lille til den veludrustede håndværker

Batteriet kan oplades over natten med et 16A 1-faset 3,3 kW-strømudtag, og på sigt håber Nissan i Danmark også at kunne benytte det andet 6,6 kW/32A-strømudtag, så opladningstiden kan reduceres til fire timer. Herudover kan der benyttes Quick-charge med en chademo dc 50 kW-lynoplader, med mulighed for at oplade batteriet til 80 pct. på kun 30 min.

Testet af gigantfirmaer

Selv om bilen er baseret på en allerede eksisterende model, er e-NV200 konstrueret fra bunden. Drivlinjen er omkonstrueret på en række vigtige områder, så den passer til den nye funktion, og der er foretaget ændringer af bilens karrosseri, så pladsen stadig er den samme som i varerummet i NV200.

Den elektriske drivlinje i e-NV200 er baseret på samme drivlinje som i Nissan Leaf

Bilen har gennemført et omfattende testprogram i Japan og Europa, hvor før-produktionsmodeller er blevet udleveret til internationale virksomheder som f.eks. FedEx, Coca-Cola, DHL, Ikea, British Gas og Japan Post Office, hvor de er indgået i en daglig flåde af køretøjer.

- Den feedback, som vi har fået fra chauffører og fleet managers, er blevet brugt til at fintune bilen, før serieproduktionen starter. Vi tror på, at bilen virkelig vil spille en stor rolle i flåderne af varebiler og taxaer og dermed også miljøet i hjertet af vores byer, siger Nissans danske pressechef, Ann Strøby.

Moderne tvist

Selv om den i høj grad er baseret på to eksisterende biler, er e-NV200 en selvstændig model med over 30 pct. unikke komponenter. Udviklingen af e-NV200 omfatter en ændret undervogn, indvendige ændringer, en ny batteripakke og regenererende bremsesystem.

Vi tror på, at bilen virkelig vil spille en stor rolle i flåderne af varebiler og taxaer

Visuelt er den mest tydelige forskel mellem e-NV200 og dens søsterbil med konventionel motor anvendelsen af Nissans elbilsfront, som kendes fra Nissan Leaf. De centralt placerede opladningsåbninger og unikke blåt tonede LED-forlygter giver bilen et moderne udseende og en identitet, der adskiller sig fra den konventionelle NV200.