Billig basis-van med indbygget charme

Prisen er lav, og du sidder højt i Dacia Duster. Som van er den billig i både indkøb og materialer, men charmen kan ingen tage fra Duster

Robust bil til en billig penge. Selv med træk udelukkende på forhjulene har bilen som standard skjold for og bag. Små detaljer, der får varebilen til at se godt ud. Foto: Jens Høy
Robust bil til en billig penge. Selv med træk udelukkende på forhjulene har bilen som standard skjold for og bag. Små detaljer, der får varebilen til at se godt ud. Foto: Jens Høy

Dacia er det nyeste mærke i Danmark og har for alvor sat skub i priskrigen på personbiler. Nu er bilerne med fransk/japansk teknik så klar i afdelingen for køretøjer på gule plader, og her ligner Duster et godt bud på en billig van til en håndværker, der ikke har så store krav til plads og avancerede løsninger.

Priserne starter ved 90.000 kr., og så er der hele tre års garanti på varebilen. Det lyder næsten for godt til at være sandt, men den er god nok, og teknikken i den rumænske bil fejler ikke noget. Motorer og teknik er nemlig hentet hos Renault og Nissan, der med Dacia har skabt et bilmærke til kunder, der er ligeglade med prestige og status.



Flotte stole med Duster-logo. Desværre er de svampede og støtter elendigt, og i samspil med et rat, der ikke kan justeres frem og tilbage, bliver kørestillingen ikke god. Foto: Jens Høy
Flotte stole med Duster-logo. Desværre er de svampede og støtter elendigt, og i samspil med et rat, der ikke kan justeres frem og tilbage, bliver kørestillingen ikke god. Foto: Jens Høy


Mørkt og stenhårdt

At Dacia Duster er en meget billig bil, mærkes allerede i det øjeblik, hvor du smækker dørene. Det lyder som i en flyttekasse, men når man kigger på bilens tekniske specifikationer, ja så er man villig til at gå meget på kompromis, for teknikken er gennemprøvet.

Interiøret i Duster er der, hvor der skal sluges en lille kamel, hvis man kommer fra en moderne bil, for Duster er mørk og plastikken stenhård, men det værste er sæderne. De er simpelthen for svampede til at yde ordentlig støtte, og skal du bruge mange timer hver dag bag rattet, så gælder det om at tage en rigtig lang prøvetur i Duster.

At Dacia Duster er en meget billig bil, mærkes allerede i det øjeblik, hvor du smækker dørene

Tag mindst en times tid for at mærke, om du kan leve med sæderne og selve kørestillingen, der lider under, at rattet ikke kan justeres ud og ind, men kun lidt op og ned.

Den danske importør er godt klar over problematikken, så derfor er adskillelsen til varerummet flyttet godt tilbage, så sædet kan komme langt tilbage og samtidig vinkles en del, hvis man har meget lange ben.

Ombygningen fra person- til varebil kan der ikke peges fingre ad, men da bilen er forholdsvis kort, ja så er adgangen fra sidedørene til varerummet næsten ikke-eksisterende. Så regn ikke med, at du kan bruge den vej til lastrummet ret meget.



Lastfladen er 1,6 kvm, men der skal løftes over en kant, hver gang tunge varer skal ud og ind. Foto: Jens Høy
Lastfladen er 1,6 kvm, men der skal løftes over en kant, hver gang tunge varer skal ud og ind. Foto: Jens Høy


Der skal løftes

Bilen er ikke god, hvis du ofte skal laste tunge ting ind og ud af bagklappen, for der er en omkring 10 cm høj kant, som man skal løfte over, inden man kan skubbe varerne resten af vejen ind i varerummet. Selve den brugbare lastflade er omkring 1,6 meter med 1 meter mellem hjulkasserne.

Til 90.000 kr. uden moms er der en gammel 1,6-liters benzinmaskine i motorrummet, mens vores testbil har 1,6-liters diesel med 90 hk og såkaldt Laureate-udstyr. Motoren findes også med 109 hestekræfter, men den er der overhovedet ingen grund til at vælge, for de 90 hk rækker fint i Duster, der opleves som småhurtig, ikke mindst takket være et fornuftigt gearskift og en kobling, der er let at træde, og som er defineret præcist.



Skærmen er moderne, men placeret for lavt. Samtidig er den svær at se i de fleste lysforhold. Foto: Jens Høy
Skærmen er moderne, men placeret for lavt. Samtidig er den svær at se i de fleste lysforhold. Foto: Jens Høy


Køreoplevelsen lider noget under et meget indirekte styretøj, som kræver tilvænning, for man skal dreje meget på rattet, for at bilen drejer rundt om et hjørne. Her virker bilen noget gammeldags, og desuden er der ganske meget vindstøj i Duster.

Trods ulemperne har bilen masser af charme, og med tre års garanti skal den nok blive solgt.