Batteribank afløser byggestrøm

Den nye batteribank fra Clayton Power gør livet nemmere for håndværkeren på farten – på alle fronter

Under testen bruger tømrersvend Lasse Nielsen mest LPS'en til at lade sine batterier op og drive rundsav, kompressor og ikke mindst vinkelsliber. Foto: Thomas André Petersen
Under testen bruger tømrersvend Lasse Nielsen mest LPS'en til at lade sine batterier op og drive rundsav, kompressor og ikke mindst vinkelsliber. Foto: Thomas André Petersen

For et par år siden kom Clayton Power med batteribanken LPS, der kan lade dine batterier under kørslen, samtidig med at den selv bliver ladet op.

Det gør det muligt at fortsætte med at bruge batteribanken, efter man er kommet frem til sin opgave. Men da Altomvarebiler.dk i sin tid testede LPS'en med en strømforsyning på 1500 watt, formåede den ikke helt at drive testpersonens store vinkelsliber.

Nu er der til gengæld kommet nye og flere kræfter til. En stærkere serie med boost-funktion til højere effekt er på gaden. Den nye batteribank har en effekt på 2000 watt, som i peak på 10 sekunder kan levere imponerende 5000 watt og i perioder på 10 minutter 2500 watt.

Samtidigt er batterikapaciteten steget fra 60 til 100 Ah, så der er mere at gøre godt med i det daglige arbejde.

Læs flere artikler på: altomvarebiler.dk

Testpersonen er denne gang tømrersvend Lassen Nielsen fra nordsjællandske Venslev Tømrer & Snedker. Da Venslev er et område med mange sommerhuse og sovebyer, har tømreren hyppigt opgaver hos private, der ikke er hjemme, når opgaven skal udføres.

- Sådan en batterifætter er utroligt praktisk. Vi har tit været ude for, at folk, der bor i København, har glemt at tænde for udendørskontakten, når vi skal lave deres sommerhuse, siger Lasse Nielsen.

Batteribanken har fået sin egen plads i varebilen. Foto: Thomas André Petersen
Batteribanken har fået sin egen plads i varebilen. Foto: Thomas André Petersen

Masser af power
Ved at medbringe ekstra strøm i batteribanken er han ude over de problemer. Det sparer tid både på værkstedet, hvor han ikke skal tænke på at sætte sit batteri-arsenal til opladning om natten og ude på opgaven, hvor han kan gå direkte til arbejdet i stedet for at bruge tid på at etablere strøm.

- For os betyder det, at vi kan køre med den store vinkelsliber eller starte en kompressormotor op. Det kan selv en almindelig stikkontakt have problemer med, og så er det, at vi sommetider har et relæ, der slukker for strømmen, siger han.

Tidligere var det derfor nødvendigt for Lasse Nielsen og hans kolleger at have adgang til sikringsboksen i det hus, de arbejdede på, hvis nu HFI-relæet slog fra.

- Før var vi tit ude for, at relæet slog fra, når vi stod og arbejdede med for eksempel rundsaven, og kompressoren så pludseligt slog til. Det er ikke alle steder, de har ampere nok til det. Men det problem har vi ikke mere, siger han og tilføjer:

- Vi skal heller ikke tænke på, at vi skal huske at lave en aftale med folk om, at de skal tænde for strømmen, inden de tager hjemmefra.

Med LPS'en kan Lasse ofte klare sig uden byggestrøm. Foto: Thomas André Petersen
Med LPS'en kan Lasse ofte klare sig uden byggestrøm. Foto: Thomas André Petersen

 Se også: VW Tiguan Allspace er mere og bedre

Lasse Nielsen havde aldrig hørt om LPS-batteribanken fra Clayton Power, før han blev spurgt, om han kunne være interesseret i at teste den.

- Jeg er faktisk lidt overrasket over den. Og samtidigt meget begejstret. For jeg troede ærligt talt ikke, den ville kunne det, den kan, siger tømrersvenden og tilføjer:

- Vi bruger den mest til at lade batterierne op og så til rundsaven og kompressoren. Men vi kan jo i princippet køre på den i en hel time med den store vinkelsliber. Det er virkelig en lettelse. Den afløser jo byggestrøm på alle småopgaverne, så vi slipper for at bruge tid på at etablere det.

Det er også muligt at trække startkabler fra LPS'en. Foto: Thomas André Petersen
Det er også muligt at trække startkabler fra LPS'en. Foto: Thomas André Petersen

Kan lade under kørsel
Det er aldrig sjovt at opdage, at man har glemt at oplade sine batterier hjemmefra. I værste fald kan det betyde, at man må stå uden strøm på jobbet, hvis der ikke er adgang til stikkontakter.

Batteribankens evne til at lade under kørsel betyder dog, at alt håb ikke nødvendigvis er ude, bare fordi man faldt i søvn på sofaen.

- Står vi og skal afsted, og LPS’en ikke lige er tanket helt op hjemmefra, så kan den lade sit batteri op fra 0 til 100 på 55 minutters kørsel. Men den er jo aldrig helt tom, og man lader den jo op om natten på værkstedet, så det er der ikke så meget brug for, forklarer tømrersvend Lasse Nielsen.

Med i den nye batteriserie er der også et betjeningspanel til kabinen, hvor man kan skifte mellem 230 volt og 12 volt. Og skulle dit startbatteri have brug for hjælp, kan du trække startstrøm fra LPS’en ved blot at trykke på en knap.

- Jeg synes jo i virkeligheden, det er lidt pinligt at anmelde den, for jeg har helt ærligt ikke noget dårligt at sige om den. Den er virkelig en hjælp i hverdagen, siger Lasse Nielsen.

Efter et par ugers test af batteribanken er han blevet så glad for den, at det kommer til at koste mester penge.

- De får den ikke tilbage. Det kan de godt glemme. Så må de finde en eller anden pris med mester, så vi kan overtage den, siger Lasse Nielsen, der allerede har bygget et fint rum i varerummet med batterihylde til sin LPS.

Vejledende udsalgspris på den testede topmodel er 19.735 kroner plus moms.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere