Byg din gamle varebil om til hybrid

Østrigske Magna har udviklet et system, der gør det muligt for gamle dieselhakkere at køre elektrisk gennem byzonerne

Systemet virker på varebiler med forhjulstræk, som den nye Mercedes-Benz Sprinter eksempelvis fås med. Foto: PR
Systemet virker på varebiler med forhjulstræk, som den nye Mercedes-Benz Sprinter eksempelvis fås med. Foto: PR

Skruen strammes lige så stille om byens varebiler. Deres dieselmotorer er ilde set, og kravene til deres udstødningsrøg bliver stadigt skrappere.

Det kan på sigt gøre livet surt for dem, der ikke har midlerne til at købe en ny varebil. Men nu har den østrigske teknologiproducent Magna lavet et system, der måske kan blive løsningen på varebilernes grønne trængsler i Europas forureningsplagede byer.

Det hedder 'etelligentDrive' og består af en eldrevet bagaksel med tilhørende lithium-ion batteri, som reelt forvandler en traditionel varebil til en pluginhybrid.

Systemet er i første omgang udviklet til personbiler, men Magna har efterfølgende opgraderet det til varebiler med en version, der er lidt mere heavy duty.

Forudsætningen for at tilpasse et 'etelligentDrive'-system i en eksisterende varebil er i princippet bare, at den er forhjulstrukket, så de to trækkende aksler kan fungere hver for sig.

Læs flere artikler på: altomvarebiler.dk

Helt elektrisk
Batteriet er ifølge den østrigske producent stort nok til at give ren elektrisk kørsel på op til 50 kilometer.

Det er sjovt nok den samme rækkevidde, der har eksisteret på stort set alle pluginhybrider siden Ruder Konge var knægt – men uanset rækkevidden så er systemet interessant.

Når varebilen har fået den eldrevne bagaksel installeret, vil den være i stand til både at køre alene på elmotoren og i samarbejde med bilens dieselmotor, så den reelt fungerer som en almindelig hybrid.

Elmotoren kan skaleres til effekter fra 50 til 250 kW, det vil sige fra 70 til 340 hestekræfter. Så man bestemmer selv, om man vil have en særdeles hurtig varebil eller lang rækkevidde.

Den eneste ulempe ved systemet er umiddelbart, at den som nævnt er forbeholdt forhjulstrukne varebiler. Men Magna har andre muligheder til baghjulstrækkerne.

Den østriske fabrikant har en række andre modulprodukter, der kan give elektrisk fremdrift i samme boldgade som ’etelligentDrive’-systemet.

For eksempel ligger der en Getrag-gearkasse med indbygget elmotor på lageret.

Ved at skifte den eksisterende gearkasse på en baghjulstrukket varebil kan man få ægte hybriddrift på bagakslen alene og på den måde altså få mulighed for at køre grønt i byerne eller lidt længere på literen i det hele taget.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere