Dårlige vaner i trafikken skal bekæmpes på racerbane

Rådet for Sikker Trafik og FDM er gået sammen om at ændre erhvervschaufførernes dårlige vaner - blandt andet med glatførekursus på Jyllandsringen

Erhvervskøretøjer er involveret i næsten halvdelen af alle trafikdrab, og nu vil flere organisationer styrke chaufførernes evner bag rattet. Foto: Colourbox
Erhvervskøretøjer er involveret i næsten halvdelen af alle trafikdrab, og nu vil flere organisationer styrke chaufførernes evner bag rattet. Foto: Colourbox

Op til 40 procent af trafikdrab på vejene er relateret til erhvervskørsel, vurderer Det Europæiske Trafiksikkerhedsråd, og det er et problem, mener Rådet for Sikker Trafik og FDM, der har besluttet sig for at forsøge at gøre noget ved det.

Derfor arrangerede de to parter i oktober et praktisk og teoretisk kursus på racerbanen Jyllandsringen, hvor 65 erhvervsfolk var inviteret med det formål, at deltagerne skulle blive klogere på deres egne evner, og hvordan deres erhvervsbil opfører sig i forskellige, normalt farlige situationer.

De to organisationer håber, at den slags kurser kan gøre erhvervsfolk mere opmærksomme på deres vaner.

For der er meget at holde styr på, når arbejdspladsen ruller på vejene.

Her er uddannelse og træning essentiel for at undgå ulykker.

Desværre er det bare ikke alle, der har det, og derfor er der ifølge Havarikommissionen tre gange større risiko for at blive dræbt ved en given køretur i en varebil end i en personbil.

– Man får hurtigt et arrogant forhold til ens hastighed og det at sidde i trafikken, fordi man føler, at man kan klare nogle opgaver, som for eksempel at tage et opkald, på rutinen, siger Mathias Hjort Frederiksen, projektleder for erhvervssamarbejde hos Rådet for Sikker Trafik.

– Men en lille distraktion kan få fatale konsekvenser, siger han.

Tager opmærksomheden
Mathias Hjort Frederiksen peger på, at mange chauffører arbejder under et stort tidspres, og mange vælger derfor at tage et arbejdsopkald på farten, til trods for at det er en af de største opmærksomhedsrøvere.

– Rigtig mange tager arbejdsopkald i trafikken, fordi man har en idé om, at man ikke skal spilde tiden. Men selv om den er håndfri, så tager samtalen opmærksomhed fra vejen, siger Mathias Hjort Frederiksen.

FDM og Rådet for Sikker Trafik vil også i 2020 afholde nye erhvervskurser på Jyllandsringen.

Mathias Hjort Frederiksen oplyser, at de arbejder på at få et lignende arrangement til Sjælland.

Vær opmærksom i trafikken

  • Planlæg dig ud af telefonsamtaler, så du ikke skal snakke og køre bil - selv en håndfri mobil tager opmærksomhed fra vejen.
  • Indfør en politik på arbejdspladsen, hvor der er klare retningslinjer for kørsel og mobiltelefoni.
  • Et billede af en, som du holder af ved siden af rattet, kan minde dig om, at det er vigtigt at komme helskindet hjem.
  • Undgå at køre, hvis du er for træt. Drik kaffe, tag en 15 minutters lur, og ring, hvis du bliver forsinket, så du ikke presser dig selv.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Kan koste meget dyrt: Mange har ingen ansvarsforsikring


Med tanke på, hvor stor en procentdel af trafikulykker erhvervskøretøjer er involveret i, er det både en rigtig god idé og økonomisk forsvarligt at have en ansvarsforsikring på sit motorkøretøj. Og så er det desuden også lovpligtigt. Men over 13.000 køretøjer mangler stadig én, selv om det siden 1. januar 2019 har udløst et dagsgebyr på 250 kroner at køre rundt uden.

Ifølge Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM) mangler 1712 varebiler og 103 lastbiler lige nu en ansvarsforsikring.

Bliver man stoppet af politiet, får man klippet pladerne på stedet og en bøde på mindst 1000 kroner. Men det er, hvis uheldet sker, at det bliver rigtig dyrt at køre rundt uden ansvarsforsikring.

– Hvis du skader andre, så kan du risikere at stå med en stor millionregning. Hvis man lever af at køre, så kan det være svært at forstå, at man ikke tegner en ansvarsforsikring. For ud over de skader, som man kan forvolde andre, så kan det gå grueligt galt for virksomhedens økonomi, siger Jesper Hjorth Jespersen, kommunikationskonsulent hos DFIM.

Du kan ikke tegne forsikring, hvis du har gæld til DFIM, siger Jesper Hjorth Jespersen. PR-foto
Du kan ikke tegne forsikring, hvis du har gæld til DFIM, siger Jesper Hjorth Jespersen. PR-foto
 

DFIM har retten til at inddrive det daglige gebyr. De, som ikke betaler, vil blive sendt til inkasso, og i sidste instans kan Fogedretten tage udlæg i virksomhedens aktiver.

Jesper Hjorth Jespersen oplyser, at man skal betale det beløb, som man skylder til DFIM, før man kan tegne en forsikring. Man kan også vælge at afmelde køretøjet hos Motorstyrelsen. Skyldige gebyrer skal dog stadig betales.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere