Danskudviklet beton bag 27 cm tynd og hæderkronet bro

Den Europæiske Betonpris går i år til en helt særlig hollandsk bro, som en nordjysk virksomhed har været med til at bygge

Catharinabroen er foruden at være bemærkelsesværdig slank også S-formet. Betonelementerne blev præfabrikeret af Hi-Con, før de blev samlet i Holland. Foto: PR
Catharinabroen er foruden at være bemærkelsesværdig slank også S-formet. Betonelementerne blev præfabrikeret af Hi-Con, før de blev samlet i Holland. Foto: PR

Det kræver formentlig lige en ekstra indånding, inden man første gang bevæger sig ud på Catharinabroen i den hollandske by Leiden.

Med sine kun 27 centimeters tykkelse spænder gangbroen hele 36 meter hen over en flod. Det tynde betondæk ser ikke ud af meget, men der er ingen grund til at frygte et knæk – og et efterfølgende fald ned i flodens iskolde vintervand.

Betonen er nemlig ikke bare solid. Den er usædvanligt solid.

Det har nu høstet international hæder til blandt andet det danske betonfirma Hi-Con, som har udviklet den højstyrkebeton, broen er bygget af.

Det skriver blandt andre Licitationen.

Dansk beton
Under en prisoverrækkelse i Finlands hovedstad, Helsingfors, uddelte den europæiske sammenslutning af betonproducenter i år 'Den Europæiske Betonpris' til folkene bag Catharinabroen.

Det drejer sig først og fremmest om ingeniørfirmaet Pieters Bouwtechniek, arkitektfirmaet DP6 Architectuurstudio og byggefirmaet Gebr. Schouls.

- Det umulige viste sig at være muligt, lyder det ifølge Licitationen fra Jan Versteegen fra ingeniørfirmaet Pieters Bouwtechniek.

Og så er der altså danske Hi-Con, der har bidraget med specialviden i design, beregninger, montagestrategi og udførelse.

Danskerne har nemlig udviklet og leveret den hårde betontype, der gjorde broens slanke design muligt til at begynde med.

Armeret med stålfiber
Catharinabroen er den tyndeste betonbro i Holland. Behovet for slankhed skyldtes – udover de åbenlyse æstetiske grunde – at der i byen er strenge krav til frihøjde under broen, så både kan sejle under på floden.

Broens 2,20 meter høje hvælving udgjorde derfor en begrænsning i forhold til dækkets tykkelse, hvis broen stadig skulle være tilgængelig fra gadeniveau.

Udover hvælvingen buer broen også på den anden side, så den set ovenfra er bøjet som et S. Alle betonelementer er derfor dobbeltbuede og uden nogle rette linjer, og alle er forskellige fra hinanden. De er præfabrikerede af Hi-Con og leveret til byggepladsen, hvor de er samlet.

Projektet kunne kun lade sig gøre ved hjælp af Hi-Cons tredje generation af højstyrkebeton, CRC i3, der er armeret med stålfiber og udviklet specielt til konstruktioner i nærheden af vand.

Skal man en tur forbi Leiden i Holland, kan man altså roligt ånde ud og trave over Catharinabroen.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere