Det amerikanske alternativ: En ny vædder gør sin entré i fåreflokken

RAM 1500 er en arbejdsbil i amerikansk forstand, der udfordrer sine konkurrenter i den boomende pickup-klasse på muskelstyrke, alsidighed og karisma

RAM 1500 skal konkurre med populære europæiske pickupper som VW Amarok og Mercedes-Benz X-Klasse. Foto: Mathias Gram
RAM 1500 skal konkurre med populære europæiske pickupper som VW Amarok og Mercedes-Benz X-Klasse. Foto: Mathias Gram

De ventende fodgængere træder instinktivt et skridt tilbage fra kantstenen ved lyskrydset.

Mod dem kommer den knap seks meter lange RAM 1500 pickup, der breder sig over det meste af den smalle vejlensiske midtbypassage og fylder luften med en dyb og inciterende brummen.

Lyden stammer fra bilens ærkeamerikanske 'Hemi V8'-motor, og den reflekterer sig på husfacaderne, efterhånden som den 2,5 ton tunge pickup får møvet sig gennem passagen.

Hverken bil eller lyd hører sig på nogen måde hjemme i omgivelserne, men RAM 1500 er ikke desto mindre landet her som et muskelstærkt alternativ i den voksende klasse for pickupper.

RAM er et amerikansk pickup- og varebilsmærke, der er ejet af FCA-koncernen, men det er ikke ensbetydende med, at man kan finde bilen hos den lokale Fiat-forhandler.

Den danske importør hjemtager nemlig ikke de store, amerikanske pickupper, men det gør til gengæld Allan Simonsen fra eCAR i Randers. Og her mærker man, at biltypen er blevet mere populær.

- Vi oplever stigende efterspørgsel på pickupperne. Det er et godt produkt, i forhold til at vi jo snakker om varebiler. Producenterne ved godt, folk vil have luksus, så der bliver hældt markant mere udstyr i dem i dag end for bare 10 år siden. Det gælder også hos RAM, siger Allan Simonsen.

Allan Simonsen er indehaver af eCAR i Randers, der som en af ganske få forhandlere i Danmark har specialiseret sig i salg af amerikanske biler. Foto: Mathias Gram
Allan Simonsen er indehaver af eCAR i Randers, der som en af ganske få forhandlere i Danmark har specialiseret sig i salg af amerikanske biler. Foto: Mathias Gram

Større muller
Testbilen er den nylancerede 2019-model, som herhjemme skal konkurrere med mere etablerede pickupper som Volkswagen Amarok, Toyota Hilux og Mercedes-Benz X-Klasse.

Amerikaneren løber med sin V8-motor og righoldige 'Laramie'-udstyrstrim op på 449.000 kroner uden moms – godt 37.000 kroner mere end Mercedes X-Klasse med det mest omfattende udstyrstrim og den største V6-motor på programmet.

Til gengæld giver RAM 1500 adgang til flere kræfter end både Amarok og X-Klasse. Mens de to tyskere begge leverer 258 dieselheste, yder den amerikanske benzin-V8'er 395 hestekræfter.

Ifølge Allan Simonsen er det især behovet for store trækkræfter, der driver folk til at vælge en amerikansk pickup. Hans kunder er typisk håndværkere, der bruger en Audi Q7 eller en Mercedes-Benz ML-firehjulstrækker til at trække en trailer, men som nu kigger sig om efter en endnu mere alsidig bil.

- Pickuppen har jo den luksuskabine, de er vant til, og så giver den yderligere mulighed for at have en sæk cement eller en blandemaskine med på laddet, når man kører på byggepladsen, siger han og tilføjer:

- Og så kan den trække. Bilerne er typisk bygget til at trække syv-otte ton i USA, så når vi herhjemme siger maks 3500 kilo, så kan man være sikker på, at den klarer det.

Laddet er 1,7 meter langt, og der er 1,3 meter mellem hjulkasserne. På gule plader kan varerummet rumme l900 liter. Foto: Mathias Gram
Laddet er 1,7 meter langt, og der er 1,3 meter mellem hjulkasserne. På gule plader kan varerummet rumme l900 liter. Foto: Mathias Gram

En langtursvogn
Tilbage på de vejlensiske midtbygader er vi nået til den næste prøvelse; at parkere. Bilens størrelse og tårnhøje frontparti gør det sværere at regne ud, hvor tæt man er på en mur eller en anden bil, og selv om bilen har bakkamera, kræver det tilvænning og øvelse at placere bilen korrekt – den kan kun lige være i de små, danske p-båse.

Vi lægger derfor byen bag os og drejer ned ad tilkørselsrampen til motorvejen. Rampen er fri, og med et hårdt tryk på speederpedalen sættes en nærmest eksplosiv forvandling i gang.

Automatgearet hopper ned i gear, og bilen, der for et øjeblik siden kørte forholdvis stilfærdigt gennem bygaderne, springer nu fremad med så stor kraft, at man bliver trykket tilbage i sædet.

RAM 1500 flytter gerne sine 2,5 ton fra 0 til 100 km/t. på lige over seks sekunder, hvis den bliver bedt om det.

På motorvejen falder pickuppen til ro. Bulderet fra V8-motoren forstummer, men erstattes ikke i nævneværdig grad af vind- eller rumlestøj. Størrelsen, der vakte problemer i byen, er her med til at gøre bilen til en komfortabel, amerikansk flyder, der ligger stabilt på vejen og giver føreren et stort overblik over omgivelserne.

ECAR-forhandleren i Randers er en af bare to i Danmark, der samarbejder med den officielle europæiske importør af Dodge, Ram og Chrysler, AGT Europe. Det betyder, at man ved køb af en ny pickup får samme type fabriksgaranti som hos hvilken som helst anden bilproducent, selv om der altså ikke findes en dansk importør i traditionel forstand.

Fabrikken har for nyligt åbnet for, at også danske kunder kan sammensætte bilen med præcis det ekstraudstyr, de vil have. Foto: Mathias Gram
Fabrikken har for nyligt åbnet for, at også danske kunder kan sammensætte bilen med præcis det ekstraudstyr, de vil have. Foto: Mathias Gram

Tordenvejr i kabinen
Bag rattet brydes freden af Angus Youngs hurtige guitarforspil. Med bilens Apple CarPlay-funktion og en god portion held har Spotify shufflet sig frem til AC/DC-hittet 'Thunderstruck'.

Et maskulint nummer til en maskulin bil, men vi undlader alligevel at skrue op. For modsat mange andre biler behøver man her ikke musikken for at føle sig ramt af lynet. Motorens dybe rumlen leverer rigeligt med tordenvejr, og det slår alligevel den gæve guitarspillers rå riff.

Amerikanske biler har i mange år haft svært ved at følge med deres europæiske konkurrenter, når det kom til kabinekvalitet og luksusfornemmelse. Men med bagen solidt placeret i de bløde og usædvanligt brede lædersæder, har man i den nye RAM 1500 udsigt til et instrumentbord, der er meget langt fra forne tider.

Her er læder ad libitum, pianolak og rigtige metalgreb og knapper, der bidrager til bilens maskuline udstråling.

Automatgearet betjenes med en solid drejeknap i instrumentbordet, og her er det også muligt at vælge, om man vil køre med firehjulstræk eller kun bruge bagakslen. Der er også indstillinger til høj- eller lavgear, hvis man skal bruge bilen i terrænet.

Testbilen har tre forsæder, og bliver man tildelt det midterste, vil man stadig have stort set samme sædestørrelse som i en mindre europæisk bil. Vælger man pickuppen på gule plader, får man samtidig et forholdsvis stort varerum bag sæderne, hvor der sagtens kan ligge et par sække Rockwool.

Testbilen har en touchskærm på 8,4 tommer, der kræver lange arme at betjene. Den kan opgraderes til fuldfede 12 tommer. Foto: Mathias Gram
Testbilen har en touchskærm på 8,4 tommer, der kræver lange arme at betjene. Den kan opgraderes til fuldfede 12 tommer. Foto: Mathias Gram

Mulighed for hybrid
'Klonk'. Den grønne tankpistol sætter sig til rette i mundingen og begynder at hælde benzin i bugen på bilen.

Bag sig har pickuppen knap 300 kilometer by-, landevejs- og motorvejskørsel, men benzinmåleren i instrumentpanelet har ikke bevæget sig så meget nedad, som man måske kunne have forventet.

Derfor stopper vi tankningen ved 400 kroner, sætter tankpistolen tilbage og starter motoren. Blot for at se samme benzinmåler lægge sig til rette et godt stykke fra fuld tank. Frem med dankortet igen.

Bilen kan på papiret køre omkring 7 km/l med den store ’Hemi’-motor. V6-dieselmotoren kører lidt længere, men der er stadig et stykke op til konkurrenter som Mercedes-Benz X-Klasse, der klarer 11,4 km/l med den største V6-motor.

RAM er dog begyndt at tilbyde mild hybridteknologi til både sin V8- og V6-turbodieselmotor. I tilfældet med 'Hemi' kan systemet, der blandt andet optager og genanvender bremseenergien, angiveligt give 10 procent bedre brændstoføkonomi.

Allan Simonsen fra eCAR forudsiger, at hybridteknologien vil tage mere og mere over hos de amerikanske pickupper, sådan som det allerede er tilfældet blandt de europæiske konkurrenter.

Selv om de sprudlende V8-motorer er en del af bilernes ophav, så spænder hybridteknologien ikke nødvendigvis ben for bilernes evner som arbejdsredskaber, mener Allan Simonsen.

- Lige så længe der er folk, som bruger biler til deres job, skal have værktøj og udstyr med og kunne trække en trailer i ny og næ eller til hverdag, vil der være brug for den her slags biler, siger han og tilføjer:

- Alternativerne til almindelig brændstof vinder mere og mere ind, og det gælder også de amerikanske pickupper. Mulighederne for hybridteknologi, elmotorer og hvad, man ellers finder på af alternativer, vil kun stige.

RAM 1500

Testbil: Laramie crew cab 4x4

Pris (m. ekstraudstyr): 469.000 kroner

Pris fra: 349.000 kroner (quad cab mandskabsvogn)

Motor: V8, 395 hk, 555 Nm

0-100 km/t.: 6,1 sekunder

Forbrug: 7 km/l

Skærm

Hent flere
Hent flere