Discountkæde bygger gigantisk butik og hovedkvarter

Supermarkedskæden har fået grønt lys til at bygge hovedkvarter på 11.000 kvadratmeter med dagligvarebutik og parkeringshus

Godsbanen anno 2021. Illustration: Link Arkitektur
Godsbanen anno 2021. Illustration: Link Arkitektur

Det gamle godsbaneareal i midten af Aarhus har igennem de seneste år dannet ramme om byens progressive kulturelle lag, der har fundet glæden i spillesteder, kreative workshops og åbne grønne områder.

Men byggegrundene, der omgiver Godsbanen, vidner allerede nu om de forandringer, der er på vej. Byens politikere har for længst besluttet at omdanne området til en moderne bydel, med alt hvad dertil hører af nye lejligheds- og kontorkomplekser.

Og nu har den tyske supermarkedskæde Lidl fået grønt lys til at opføre et hovedkvarter på intet mindre end 11.000 kvadratmeter med tilhørende dagligvarebutik og parkeringshus. Det skriver Building Supply.

- Vi er utrolig glade for, at byrådet i Aarhus har givet os mulighed for at bygge på Godsbanen. Vi glæder os til for alvor at komme i gang med at planlægge byggeriet, der skal danne ramme om vores fortsatte vækst her i Danmark, siger administrerende direktør i Lidl Danmark, Dirk Fust, i en pressemeddelelse.

Lidl har planer om at åbne en konceptbutik i bygningen. Illustration: Link Arkitektur
Lidl har planer om at åbne en konceptbutik i bygningen. Illustration: Link Arkitektur

Ny konceptbutik
Byggeriet er tegnet af Link Arkitektur og skal opføres på hjørnet af Carl Blochs Gade og Søren Frichs Vej. Forløber alt efter planen, vil det stå færdigt i 2021 og komme til at huse 250 Lidl-medarbejdere.

Den tilhørende dagligvarebutik vil desuden få funktion som såkaldt konceptbutik, hvor kæden vil få mulighed for at teste nye koncepter, før de lanceres i de øvrige butikker rundt om i landet.

- Netop det her område ved Godsbanen - hvor mange lokale kræfter allerede nu har skabt et virkelig spændende miljø - synes vi, er det perfekte sted for både vores hovedkontor og konceptbutik. Vi vil gerne tage aktiv del i nærmiljøet og være med til at videreudvikle området i fællesskab med vores nye naboer, siger Dirk Fust.

Fælles initiativer
Den kreative klasse, der hidtil har holdt til på godsbanearealet, risikerer at måtte flytte længere ud langs de aarhusianske togbaner. Men ifølge direktøren vil Lidl gøre sit til, at området kan bevare noget af sin karakter.

- Vi er begejstrede for atmosfæren i området og muligheden for at skabe nye, fælles initiativer med områdets brugere og beboere. Vi vil gerne vise, hvem vi er, og hvad vi kan bidrage med - både til Aarhus og til resten af Danmark, siger han.

Skærm

Hent flere
Hent flere