Elever renoverer deres egen skole

Elever fra Skolen på Amagerbro har brugt en uge på at være i mesterlære

Eleverne gik rundt med uddannede håndværkere, som lærte fra sig. Foto: Jonathan Weimar/Enemærke og Petersen
Eleverne gik rundt med uddannede håndværkere, som lærte fra sig. Foto: Jonathan Weimar/Enemærke og Petersen

Nye bænke, regnbuefarver til en slidt pergola og stikkontakter til mobilopladning i skolegården.

Det var nogle af de opgaver, som eleverne fra 7. klasse på Skolen på Amagerbro brugte en uge i marts på at lave sammen med en gruppe faglærte håndværkere.

Det var i forbindelse med projektet ’Kloge Hænder’ og en almindelig renovering på skolen, at eleverne prøvede kræfter som snedkere, elektrikere og malere.

Projektet skal styrke elevernes kompetencer og interesse for håndværksfag. Hvis man spørger elevernes klasselærer, så har projektet i høj grad været en succes.

Det var nemlig ikke skolelærerne, der stod for undervisningen. Det var de faglærte håndværkere.

- De gik sammen med nogle, som virkelig havde forstand på det, og det kunne eleverne godt fornemme. Havde det været mig, der skulle gå og gøre det her med dem, så var det ikke gået så godt, for jeg har slet ikke den uddannelse, som en tømrer- eller malermester har, siger Marianne Bundgaard, klasselærer for 7. klasse på Skolen på Amagerbro.

Kloge Hænder

Skolen på Amagerbro er den anden af fire skoler, der deltager i projektet Kloge Hænder.

Projektet er igangsat af Jyske Bank i samarbejde med Center for Aktiv Beskæftigelsesindsats, og det er støttet af Realdania.

Elevernes arbejde foregik under supervision af entreprenørvirksomheden Enemærke & Petersen.

 

Fulgte en håndværker
Eleverne fik det rigtige arbejdstøj på og blev delt op i grupper, hvor hver gruppe fulgte en håndværker. Når der så var brug for ekstra hænder til for eksempel at bygge bænke til skolegården, så hoppede eleverne rundt og fik på den måde prøvet kræfter med de forskellige fag.

Marianne Bundgaard fortæller, at eleverne udover at have lært en del om håndværksfagene også har lært meget om samarbejde.

- Opgaverne skulle blive færdige på en uge, og det betød, at nogle af eleverne blev nødt til at arbejde over. Men det rørte dem ikke. De blev og arbejdede over, og der var ingen, som brokkede sig, siger Marianne Bundgaard.

Marianne Bundgaard håber, at skolen kan indføre denne form for emneuge hvert år for deres 7. klassetrin, også selvom de ikke har gang i en renovering hele tiden.

Hun fortæller, at eleverne følte et stort ansvar samt ejerskab til de ting, som de byggede.

En elev sagde til hende: ’Det bliver sjovt, når jeg engang bliver voksen, at komme herover og se det, som jeg har bygget’.

- Jeg tror, at det her kan meget mere for de unge i stedet for at komme ud på de her messer. For man kan udstille nok så meget og give dem nok så mange pjecer, men det at være i mesterlære det giver bare noget helt andet. Det er så godt givet ud, siger Marianne Bundgaard.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

’I fremtiden vil jeg gerne være elektriker’

Foto: Jonathan Weimar/Enemærke og Petersen
Foto: Jonathan Weimar/Enemærke og Petersen
 

Ekstra Bladet Håndværkeren har talt med tre af eleverne fra 7. klasse på Skolen på Amagerbro. De fortæller samstemmende, at det har været en lærerig uge.

- Jeg var sammen med nogle andre elever om at lave en terrasse. Først skulle vi måle areal og omkreds. Derefter skulle vi skære brædder, skrue og bore.

- Jeg synes, det var sjovere end en normal skoledag, for der skal vi bare lave lektier og høre efter læreren. I stedet fik vi selv lov til at gøre noget. Det var også fedt at se resultatet af det, som man har lært med det samme, siger Mohammed Nawfel Boughanem, elev i 7. klasse.

Hans klassekammerat Noah Bergmann Sørensen er enig. Han skulle bygge bænke til skolegården.

 - Det har været sjovt og spændende, fordi man kommer ud og bevæger sig lidt mere. Jeg har lært meget om at samarbejde samt nogle forskellige tricks til, hvordan man måler hurtigere, siger han.

Vil være elektriker
Mostafa Addas Fadhel Hassan er en af de elever, som har været rundt og prøve kræfter med flere forskellige håndværk. Men det var især jobbet som elektriker, der fangede hans opmærksomhed.

- Jeg har lavet en del forskellige ting under emneugen, men det, jeg bedst kunne lide, var at være elektriker. Vi skulle indsætte nogle stikkontakter inde i atriumgården, så man kan oplade en telefon udenfor i frikvarteret.

- Vi fik lov til at bore igennem beton, men vi måtte ikke selv sætte ledningerne til, for der skal være sikkerhed, og man skal være uddannet først, siger Mostafa Addas Fadhel Hassan.

Han kunne godt se sig selv som elektriker engang i fremtiden.

- Jeg har lært, hvordan el fungerer. Før ville jeg gerne være programmør, men jeg kan virkelig godt lide el, så jeg tænker, at jeg i fremtiden hellere vil være elektriker, siger Mostafa Addas Fadhel Hassan efter emneugen.