Et indbrud for meget: Tømrermester lancerer sin egen varevognsikring

Ligesom butiksvinduer kan varevogne udstyres med sikkerhedsgitter, som skal forhindre værktøjstyveri. Det er ambitionen med ArcaSafe, der er udviklet af en tyveri-træt tømrermester. Første prototype er klar

Jalousigitteret kører på sit eget system, så tyven stadig ikke vil kunne få adgang til varerummet, selv om vedkommende bryder ind i bilen eller hacker nøglen. Foto: Arcasafe
Jalousigitteret kører på sit eget system, så tyven stadig ikke vil kunne få adgang til varerummet, selv om vedkommende bryder ind i bilen eller hacker nøglen. Foto: Arcasafe

To indbrud i firmaets kassevogne blev dråberne, der fik bægeret til at flyde over for tømrermester Jeppe Stokbro.

Døre var brudt op, værktøj for titusindvis af kroner var væk, og forsikringsselskabet krævede, at bilen ikke længere blev parkeret inden for en radius af to kilometer fra en af svendenes adresser.

Den snarrådige tømrer besluttede sig derfor at tage sagen i egen hånd. Han udviklede et jalousigitter, der kunne monteres på varevognens inderside, ligesom man kender det fra butiksvinduer.

- Jeg har været tømrermester i mere end ti år, og jeg kender alt for godt problemet med indbrud i varebiler. Efter to indbrud på 30 dage fik jeg den idé at bygge et sikringsgitter - i første omgang bare til mig selv og min egen bil. Men så opdagede jeg, at behovet er der i hele branchen, siger Jeppe Stokbro.

Derfor har han stiftet firmaet ArcaSafe, som nu forsøger at sætte sig på markedet for sikring af håndværkerbiler og værktøj.

Prototypen er allerede udviklet, testet og installeret i hans egen bil, og i løbet af de næste par måneder skal sys-temet efter planen produceres og lanceres bredt til de mest populære biltyper.

Tyverier i tusindvis
Jeppe Stokbro er langt fra den eneste håndværker, der har prøvet at stå op til en tømt varevogn.

Selv om antallet af tyverier fra last- og varevogne blev næsten halveret fra 2010 til 2014, så er tyverierne siden steget voldsomt.

Ifølge tal fra Rigspolitiet blev der sidste år anmeldt over 8000 varevognstyverier, svarende til en stigning på 35 procent i forhold til året før og knap 70 procent i forhold til niveauet i 2014.

- Varebiler er en guldgrube for dem, der excellerer inden for indbrud. Det tager 30 sekunder, og så har du værktøj for 50- eller 100.000 kroner. Og omvendt er det enormt dyrt for ejeren, siger Jeppe Stokbro og uddyber:

- Selv om du er forsikret, er der en selvrisiko på 10-12.000 kroner, og der er en svend, der skal have løn for et arbejde, han ikke kan udføre, fordi han mangler værktøj. Så behovet er kæmpestort, og det er derfor, vi nu er gået ind i det med alt, hvad vi ejer og har.

Ud over Jeppe Stokbro arbejder hans kæreste Miriam Gode også i ArcaSafe. Hun var tidligere direktør i et reklamebureau, men valgte at sige jobbet op for i stedet at blive ansvarlig for al firmaets marketing.

Gennemtestet system
Netop marketing kan der måske være brug for i en branche, der allerede kender til utallige former for tyverisikring.

Løsninger som UFO-dørlåse, bull-locks til jydekrogen, sikkerhedsbokse, alarmer, DNA-mærkning og GPS-sporing kæmper alle om pladsen på landets håndværkervogne og værktøj.

Alligevel mener Jeppe Stokbro, at der er potentiale i hans indvendige gitterløsning. Det kan rulles sammen oppe under loftet og fylder derfor ikke ret meget i en i forvejen tætpakket arbejdsbil. Men vigtigst af alt er det ganske enkelt svært at bryde ind i, siger han.

- Vi har fået systemet testet ved Teknologisk Institut i Aarhus, hvor de har lavet træktest, stødtest og forsøgt sig frem med forskellige værktøjer, som de kunne gå amok med. Så det er gennemtestet. Det er Rolls-Royce inden for sikring, siger Jeppe Stokbro.

Selve gitteret styres med en fjernbetjening og kører på sit eget system. Skulle det lykkes en indbrudstyv at bryde ind i eller hacke bilen, så er det derfor ikke ensbetydende med, at de uden videre kan låse gitteret op.

- Mange indbrud i varebiler foregår i dag sådan, at tyvene smadrer en rude i førervognen og trykker på centrallåsknappen, som så låser resten af bildørene op. Men det nytter ikke noget, hvis gitteret omme i vognen kører på sit eget system. Så kommer de stadig ikke ind til værktøjet, og det er netop tanken med ArcaSafe, siger Jeppe Stokbro.

Billigere end et indbrud
Systemet kommer til at koste omkring 8000 kroner per dør. Og selv om det for nogle måske lyder en anelse pebret, er det ifølge Jeppe Stokbro ingenting i forhold til omkostningerne ved et større indbrud.

- Det har hele tiden været vores målsætning, at vi kommer ned i en pris, som er svarende til eller billigere end et indbrud. Med selvrisiko, præmiestigning, tabt løn og arbejde løber det hurtigt op, så hvis systemet kan forhindre et indbrud, kan det hurtigt betale sig hjem igen, siger han.

- Vi har selv meget store forhåbninger til det og en god fornemmelse i maven. For vi har jo selv set testresultaterne.

Skærm

Hent flere
Hent flere