Færre ulykker ved Metrobyggeriet i 2014

Der var flere arbejdsulykker på metroprojektet i København i 2014, men fordi der samtidig blev lagt næsten dobbelt så mange mandetimer, er ulykkesfrekvensen alligevel faldet markant

Faktisk var der flere ulykker på Metrobyggeriet i 2014, men fordi der også var flere mandetimer, er ulykkesfrekvensen faldet. Foto: Ditte Valente
Faktisk var der flere ulykker på Metrobyggeriet i 2014, men fordi der også var flere mandetimer, er ulykkesfrekvensen faldet. Foto: Ditte Valente

Metroselskabet, hovedentreprenøren, Copenhagen Metro Team og Arbejdstilsynet har formået at nedbringe antallet af arbejdsulykker under metrobyggeriet i 2014. Det skyldes et styrket arbejdsmiljøarbejde og Arbejdstilsynets øgede tilstedeværelse.

Se også: Er håndværkere ligeglade med sikkerheden i firmabilen?

Det reelle antal af arbejdsulykker er rent faktisk steget fra 71 ulykker i 2013 til 88 i 2014. Der er derfor tale om et statistisk fald i antallet af ulykker, da det samlede antal af mandetimer under byggeriet i 2014 var næsten dobbelt så højt som i 2013. Hvis man ser ulykkesfrekvensen i det lys, er antallet af arbejdsulykker på projektet nedbragt fra en ulykkesfrekvens på 31,7 i 2013 til 20,6 i 2014.

- Sikkerheden er en udfordring på alle arbejdspladser, men det gælder især metrobyggeriet, hvor der er mange komplicerede processer, mange forskellige kulturer og mange sprog. Vi er derfor tilfredse med, at de tiltag, som vi har taget, giver resultater og nedbringer antallet af ulykker, siger Sigurd Nissen-Pedersen, kommunikationschef hos Copenhagen Metro Team (CMT), der er metroprojektets italienske hovedentreprenør, til Licitationen.

Se også: Få håndværkere prioriterer efteruddannelse – selv om det kan ses på bundlinjen

Konkret er der nu en sikkerhedskoordinator på hver af de 22 metrobyggepladser, og der er skabt et arbejdsmiljøudvalg med medarbejderrepræsentation fra hver af de 22 byggepladser.

Skærm

Hent flere
Hent flere