Flere danskere klager over håndværkeren

Antallet af klager over håndværkere er steget markant – mediedækning har skabt større opmærksomhed,lyder forklaringen

Træ- og murerarbejde er skyld i flest klager, men også køkkener klager danskerne over. (Arkivfoto: Jakob Jørgensen)
Træ- og murerarbejde er skyld i flest klager, men også køkkener klager danskerne over. (Arkivfoto: Jakob Jørgensen)

Hvert år udfører danske håndværkere mere end en million opgaver for privatpersoner.

I langt de fleste tilfælde går det som aftalt, men en sjælden gang er forbrugeren utilfreds – og så kan det ende med en klage til Byggeriets Ankenævn.

Det blev resultatet i 659 tilfælde i 2015, fremgår det af seneste årsberetning fra Byggeriets Ankenævn. Det er 86 flere sager end året inden, men dog færre end i 2013, hvor nævnet behandlede 668 klager.

Af de 659 klager landede 201 af sagerne på nævnets bord i årets tre sidste måneder. Det er første gang, at en så stor del af sagerne havner på ankenævnets bord i månederne op til jul.

- Det skyldes formentlig, at der var en del mediefokus, da den nye forbrugerklagelov, der blandt andet udvider forbrugernes klageadgang, trådte i kraft pr. 1. oktober 2015. Flere har ganske enkelt fået øjnene op for, at det er muligt at klage, siger Louise Larsen, sekretariatschef i Byggeriets Ankenævn.

Se også: Italienere puster nyt liv i lille varevogn

Flere klager i København
Men flere sager betyder ikke, at flere får medhold. I 77 procent af de sager, hvor der har været afholdt syn og skøn, endte det med medhold eller delvist medhold til forbrugeren, hvilket er nøjagtig samme niveau som året inden.

Otte procent af sagerne endte i forlig, mens ankenævnet i 15 procent af sagerne gav håndværkeren ret.

Særligt i hovedstadsområdet ses en stigning i antallet af klager over håndværkerens arbejde. Hvor klagerne i det område i 2013 udgjorde 37 procent af de samlede klager, var der i 2015 tale om 42 procent. I resten af landet er der tale om tilbagegang eller samme niveau som tidligere.

- Der er dog ikke tale om, at håndværkere i hovedstadsområdet laver flere fejl, men at det er her, branchen har mest travlt for tiden, mener Louise Larsen fra ankenævnet.

Bag Byggeriets Ankenævn står Forbrugerrådet Tænk, Parcelhusejernes Landsforening og Dansk Byggeri. Nævnet har siden 1996 behandlet klager over maler-, murer-, tømrer-, snedker-, køkken-, stenhugger-, tække-, kloak-, brolægger-, gulv-, anlægsgartner- og jordarbejde.

Skærm

Hent flere
Hent flere