Genfødt Vito kræver en plan

I 2010 introducerede Mercedes-Benz Vans deres første elektriske Vito varebil - men manglende interesse fra kunderne fik fabrikken til at sætte projektet på standby

Virksomheden skal have en plan for, hvad de skal bruge eVitoen til. Foto: Carsten Teiner
Virksomheden skal have en plan for, hvad de skal bruge eVitoen til. Foto: Carsten Teiner

Nu er eVito tilbage med fuld styrke. Det sker samtidig med, at efterspørgslen på elektriske transportløsninger er stærkt stigende.

Det er dog meget vigtigt, at man har en plan for at bruge eVito, hvis man køber den. For med maksimalt 150 kilometers rækkevidde efter nyeste WLTP-norm skal der ikke mange svinkeærinder til, før strømmen slipper op.

Kikset opladning
Ekstra Bladets udsendte har prøvet eVitoen i over en lille uge. Der var opgivet 124 km rækkevidde på bilens display, da vi hentede bilen nord for København, så vi valgte at undgå motorvejene.

Vi forsøgte også at lade den op på den sydlige del af Amager, da der var 45 km rækkevidde tilbage - men enten virkede ladestanderen ikke, eller også havde vi lavet en fejl.

Det skulle ellers være let nok, for der var kun ét kabel i bilen, som vi dels satte i en E. ON-ladestander ved hjælp af en E. ON-ladebrik - og dels i bilens stikdåse (ifølge instruktionsbogen).

Bilen blev derefter låst.

Stressende tur
Næste dag, da vi vendte tilbage med bilen, var der ikke kommet mere strøm på - så vi måtte liste tilbage til udgangspunktet for testen og nåede frem med én procent strøm tilbage, selv om der jo ikke er 45 km fra Dragør til Gladsaxe.

De sidste kilometer var lidt stressende, for til sidst forsvinder opgivelsen over, hvor mange kilometer der er tilbage på batteriet - og i stedet for står der bare batterireserve.

Vi gætter på, at vi kørte 115 km på den strøm, der var på bilen. Når det virker, skulle det i øvrigt kun tage seks timer at lade batteriet fra 0 til 100 procent ifølge importøren.

Man kan også følge med i instrumenterne, hvor meget strøm der er tilbage under kørslen.

Altid 100 km rækkevidde
Den elektriske drivline leverer en effekt på 114 hestekræfter og et drejningsmoment på op til 300 Nm. Batteriet er på 41 kWh. Der er ingen forurening omkring bilen, og anvender man alene vindmøllestrøm, er bilen helt emissionsfri.

Selv i ugunstige situationer, såsom streng vinter, er en rækkevidde på omkring 100 kilometer stadig realistisk, hvilket langt hen ad vejen måske vil være tilstrækkeligt for mange erhvervsdrivendes daglige kørsel i byområder.

Fuld størrelse på varerum
Foruden et omfattende standardudstyr fås eVito desuden med enten lang eller ekstra lang akselafstand. I den lange version måler eVito 5.140 mm og må laste op til 1.000 kg, mens den ekstralange version måler 5.370 mm og må laste op til 975 kg.

Den kompakte batteripakke er installeret i bilens bund og tager derfor ikke plads fra varerummet, som rummer enten 6-eller 6,6 kubikmeter afhængigt af akselafstand.

God økonomi i elbiler
Økonomisk kan det hænge bedre sammen at køre elvarebil end varebiler med konventionel drivline - gennem optimal finansiering og afskrivning. En elbil har ikke så mange sliddele, og det modsvarer på længere sigt stort set det dyrere indkøb. Der er jo heller ikke afgift på en elektrisk Vito.

Hurtigladning foregår med 80 procent opladning på 45 minutter. I stikkontakten derhjemme med 7,2 kW spænding varer det seks timer.

Konklusion
Undgå så vidt muligt motorveje, for strømforbruget ved høj fart er stort.

Under vinterlige forhold kan man nok ikke forvente så stor rækkevidde.

Med andre ord - sørg for at have en fast rute og sørg for at have en kraftig oplader i virksomheden. Eller hav en kørselspolitik, så den for eksempel lader op i frokostpausen, eller når der generelt er mulighed for sjatladning - for eksempel på en byggeplads.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Alt for lodret siddestilling

Instrumenteringens udformning viser, at bilen har en del år på bagen. Foto: Carsten Teiner
Instrumenteringens udformning viser, at bilen har en del år på bagen. Foto: Carsten Teiner
 

Generelt er den største anke i mange varebiler - også her i Vito - at man sidder ganske lodret, og det kan være trættende, når ryglænet ikke kan justeres til folk på 1,80 meter som undertegnede.

Det ville være rart med en større hældning på adskillelsen.

Affjedringen er også til den hårde side, så det er f. eks. svært for en passager at skulle tage noter under en køretur. Men ellers kører den fremragende og er meget hurtig, hvis man har brug for det. Den er meget letkørt under alle forhold med sit automatgear. Det viste sig også ved introduktionen af bilen, hvor vi kørte med 500 kg ballast.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Mærker alderen

Instrumenteringens udformning viser, at bilen har en del år på bagen - et større display ville være at foretrække. Det kan jo fås i den nye Sprinter, men en ny Vito skulle jo også være nært forestående. Kvaliteten i Vito er dog ganske god. Den er godt skruet sammen.

Alderen ses også på sikkerhedsniveauet. Bilen har således ikke adaptiv fartpilot. Vi skal også fremhæve god aflæggeplads over instrumentbrættet samt i dørene.

Varerummet er i samme størrelse som i dieselmodeller, og der er otte fastgørelses kroge. Rummets sider og bund var desuden beklædt. Der er tillige trinbræt ved skydedøren - men ikke ved bagdørene.

I lighed med søstermodellen med konventionel drivline holder eVito et højt niveau i standardudstyr, der blandt andet omfatter komfortførersæde med sædevarme og lændestøtte, semiautomatisk aircondition, radio med Bluetooth og akustisk bakalarm.

Mercedes-Benz eVito

Batterikapacitet: 41 kWh.

Batteriplacering: Under varerumsgulv.

Ydelse: 114 hk.

Moment: 300 Nm.

Rækkevidde WLTP: 100-150 km. - alt efter vejr, vægt og belastning.

Rækkevidde under test: ca. 115 km.

Varerum: 6 kubikmeter (lang udgave).

Pris: 326.000 kr. plus moms (lang udgave).