Gule plader forvandler luksus-SUV til momentstærk arbejdsvogn

Mercedes-Benz GLE er bilen til dem, der skal trække en gravemaskine, men ikke vil gå ned på luksus

Når man tager sæderne ud af Mercedes-Benz GLE og sætter et par gule nummerplader på, så vokser varerummet til 2000 liter. Bilen kan trække 3,5 ton på krogen. Foto: PR
Når man tager sæderne ud af Mercedes-Benz GLE og sætter et par gule nummerplader på, så vokser varerummet til 2000 liter. Bilen kan trække 3,5 ton på krogen. Foto: PR

620 Nm og 3,5 ton på krogen. Det er sød musik for trailertrækkende entreprenører og det eneste, man behøver at høre om Mercedes-Benz GLE for at vide, at man har at gøre med en særdeles habil arbejdsbil til dem, der skal flytte rundt på gravemaskiner i det daglige.

Lægger man dertil et sæt gule nummerplader, øger man SUV'ens praktiske egenskaber endnu mere. Men man kommer til at betale for det. 540.000 kroner skal man slippe for den hvasse Mercedes-Benz med V6-dieselmotor og 258 hk – eksklusiv moms naturligvis.

På hvide plader skal vi et stykke over millionen, før Mercedes-forhandleren rækker nøglerne over disken.

Til gengæld har man allerede adgang til bilens monsterstore moment ved 1600 omdrejninger, og med fabriksmonteret trækkrog trykker man blot på en knap, der får krogen til at vippe ud og klikke på plads.

Skal man bruge varerummet ofte, vil man mærke, at der er tale om en stor SUV – vi målte læssehøjden til 740 mm. Her er dog 2000 liter varerum at gøre godt med, plus aflægningsplads under varerumsgulvet.

Næste år kommer der en ny udgave af GLE til Danmark. Foto: PR
Næste år kommer der en ny udgave af GLE til Danmark. Foto: PR

Masser af luksus
Indenfor møder man en luksuriøs kabine. Her er elektriske lædersæder med memory, læderrat samt alu-inspireret instrumentbræt og dørsider.

Bilen er dog ikke så fin på den, at den ikke tåler at blive brugt. Testbilen har trinbrætter i aluminium, der beskytter dørsiderne ved ind- og udstigning, og i kabinen er der ud over aflåseligt handskerum også en midterboks, hvor man finder to USB-stik.

GLE-serien er udstyret med et automatgear med ni trin, kaldet '9G-Tronic', som skifter utrolig behageligt med helt bløde overgange. Samtidig er bilen virkelig hurtig – trods sin størrelse når den 100 km/t på 7,1 sekunder. Topfarten opgiver fabrikken til 225 km/t.

'4Matic'-firhjulstrækket sikrer samtidig en mere stabil køreoplevelse på landevejen og en god præstation i terrænet. Testbilens Pirelli-dæk egner sig dog mest til landevejen, men kommer man i uføre, er det rart, at affjedringen kan højdeindstilles, og at bilen har down-hill assist.

Som de fleste Mercedes-modeller med automatgear foregår gearskiftet via en stilk til på ratstammen. Det kræver tilvænning, at man for eksempel skal vippe stilken to gange, før bakgearet bliver aktiveret.

Testbilen er derudover udstyret med skifteplader bag rattet, som gør det muligt at bruge manuelt gearskifte.

Kabinen er luksuriøs uden at være upraktisk, og sæderne støtter godt på lange ture. Foto: PR
Kabinen er luksuriøs uden at være upraktisk, og sæderne støtter godt på lange ture. Foto: PR

Ny GLE på vej
Bilen er en sand flyder på vejen, som man sagtens kan køre hundredvis af kilometer i uden af den grund at blive træt i ryggen. Her betyder det meget, at sæderne støtter godt.

Det er også rart selv at kunne indstille affjedringen mellem 'Eco', 'Comfort' og 'Sport'. Det sker ved hjælp af at drejehjul i midterkonsollen, som også bruges til andre indstillinger.

Testbilen har ekstraudstyr som panorama-glastag, parkeringsassistent, parkeringssensorer og 2-zone klimaassistent. Udvendigt er bilen tillige forsynet med lækre AMG-alufælge på 20 tommer. Hele bilen kan bestilles med AMG-styling.

Engang til næste år lancerer Mercedes-Benz en helt ny GLE-model herhjemme. Bilen blev første gang fremvist på biludstillingen i Paris i oktober og byder foruden et nyt design på rigelige mængder ny teknologi.

Det vil fortsat være muligt at vælge den heftige diesel, selv om fabrikken har meldt ud, at brintteknologien vil fylde meget i mærkets fremtidige modelsammensætning.

Mercedes-Benz GLE

Testbil: 350d V6 4Matic

Motor: Diesel, 258 hk, 620 Nm

Acceleration 0-100 km/t.: 7,1 sekunder

Varerum: Cirka 2000 liter

Læssehøjde: 740 mm

Gennemsnitsforbrug: 15,6 km/l (NEDC)

Halvårlig grøn ejerafgift: 3440 kroner

Pris ekskl. moms: 538.152 kroner