Håndværkere giver gode kundeoplevelser

Der er sket et fald af negative anmeldelser af håndværkere

Meget få danske håndværkere får dårlige anmeldelser på internettet efter udført arbejde. Foto: Uffe Weng
Meget få danske håndværkere får dårlige anmeldelser på internettet efter udført arbejde. Foto: Uffe Weng

Nu skal de gamle fordomme om dovne håndværkere, der kommer for sent, glemmer at slå toiletbrættet ned og sjusker med den endelige finish manes til jorden.

Sådan lyder det fra 3byggetilbud.dk og Anmeld Håndværker.

Ifølge de to virksomheder, der henholdsvis er onlineformidlere af byggetilbud og anmeldelser af håndværkere, er det ikke bare en mavefornemmelse, som de har. Det kan ifølge virksomhederne ses i de 'tørre tal'.

Tilbage i 2016 var 3,49 procent af de anmeldelser, som Anmeld Håndværker modtog på håndværkerfirmaerne, med negativ mund. Det tal faldt en smule i 2017 og igen i 2018.

Men i 2019 blev der for alvor sat rekord med den laveste score på kun 1,2 procent dårlige anmeldelser.

- Over de seneste tre år har håndværkerne fokuseret på at levere gode kundeoplevelser.

Og det har båret frugt i 2019. 98 procent af alle byggesager i 2019, der er anmeldt på Anmeld Håndværker, er nemlig endt godt, siger Peter Birkelund, medstifter og direktør hos Anmeld Håndværker, i en pressemeddelelse.

Positive tilbagemeldinger
Det er et billede, som 3byggetilbud.dk kan nikke genkendende til.

- Vores håndværkere vinder historisk mange af de bygge-og renoveringsopgaver, de byder på, og bygherrerne er glade for det arbejde, de udfører på sagerne.

Det ved vi, da vi får et hav af positive tilbagemeldinger, når vi følger op på kundeoplevelsen, siger administrerende direktør i 3byggetilbud.dk Martin Borgstrøm.

På 3byggetilbud.dk har bygherrerne i gennemsnit vurderet håndværkerne med 4,4 stjerner ud af 5 i 2019.

Danskerne er online
Ifølge Anmeld Håndværker er det 86 procent af alle forbrugere, som læser online anmeldelser, inden de vælger et lokalt firma. Det gælder også, inden man vælger en håndværker til at bygge noget.

- Håndværkerne ved i dag, hvor vigtigt det er at levere gode kundeoplevelser, og det er vigtigt at få fremhævet.

Når ordet ' anmeld' bruges i forbindelse med restaurantog bilanmeldelser, er det positivt ladet. Men når ordet anmeld kombineres med håndværk, så går tankerne i retning af snyd og klamphuggere.

Det vil vi være med til at ændre, siger Peter Birkelund.

En ændring som Anmeld Håndværker og 3byggetilbud.dk er gået sammen om.

- Med 20 år i branchen ved vi om nogen, at de danske håndværkerfirmaer er værd at stå på mål for. Vi vil sammen få sat fokus på den gode kvalitet og service i håndværkerbranchen, siger Martin Borgstrøm.