Håndværkeren er en populær rådgiver

Danskerne bruger i høj grad den lokale håndværker som rådgiver, når nye byggeprojekter skal sættes i gang i boligen, og det stiller krav til, at man holder sig ajour med reglerne

Både Dansk Byggeri og Dansk Håndværk tilbyder garantiordninger, der giver mere sikkerhed. Foto: Finn Frandsen
Både Dansk Byggeri og Dansk Håndværk tilbyder garantiordninger, der giver mere sikkerhed. Foto: Finn Frandsen

Når badeværelset skal have en overhaling, taget skal udskiftes, eller danske boligejere får nye udestuedrømme, vælger godt halvdelen at konsultere deres lokale håndværker.

Bolius' Boligejeranalyse 2018 viser, at 45 procent søger gode råd hos deres håndværker, før de giver sig i kast med nye byggeprojekter.

Det er man glad for hos Dansk Byggeri, men samtidig opfordrer brancheorganisationen danskerne til at holde sig til de håndværkere, der er ajour med de byggetekniske regler.

- Danske håndværkere er godt klædt på, når det gælder byggelovgivning, arbejdsmiljø og håndværksmæssige konstruktioner. Men boligejeren bør altid vælge en håndværker, som er omfattet af en garantiordning som for eksempel Byg Garanti, siger direktør for Dansk Byggeri, Peter Stenholm, i en pressemeddelse.

Klare retningslinjer
Den høje grad af tillid, som danske boligejere har til deres håndværker, gør det med andre ord endnu vigtigere, at man som håndværker holder sig opdateret og kan tilbyde kunderne et økonomisk sikkerhedsnet.

Både Dansk Byggeri og Dansk Håndværk, arbejdsgiverorganisation for små og mellemstore virksomheder, tilbyder en garantiordning. Hos Dansk Håndværk hedder den Håndværkergaranti, mens Dansk Byggeri står bag Byg Garanti og Byggeriets Servicekoncept.

Hvor Håndværkergaranti og Byg Garanti begge giver kunderne et sikkerhedsnet, der dækker i tilfælde af fejl på et byggeprojekt, skal Byggeriets Servicekoncept udstikke rettesnore for, hvordan byggeopgaven skal gennemføres.

- En af vores opgaver er at formidle love og regler og sikre ordnede forhold – til gavn for både forbrugere og virksomheder. Og ordningerne er alle sammen med til at stille forbrugerne godt, når de indgår et samarbejde med en af vores virksomheder, siger Peter Stenholm fra Dansk Byggeri i pressemeddelelsen.

Skærm

Hent flere
Hent flere