Hey Mercedes, skal vi være dus?

Den nye Mercedes-Benz Sprinter er pakket med blæret teknologi, der gør bilen til et eldorado for teknologi-interesserede, men det er i sidste ende ikke det, der gør varebilen til en rigtig Mercedes

Sprinter kan som noget nyt fås med forhjulstræk, der øger nyttevægten med 50 kg og giver en lidt lavere læssehøjde bagtil. Derudover ligner varebilen sig selv rent mekanisk. Visuelt er det også kun fronten, der får bilen til at adskille sig fra den gamle udgave. Foto: Mathias Gram
Sprinter kan som noget nyt fås med forhjulstræk, der øger nyttevægten med 50 kg og giver en lidt lavere læssehøjde bagtil. Derudover ligner varebilen sig selv rent mekanisk. Visuelt er det også kun fronten, der får bilen til at adskille sig fra den gamle udgave. Foto: Mathias Gram

Ekstra Bladet Håndværkeren var inviteret til Holland af Mercedes-Benz.

AMSTERDAM, HOLLAND (Ekstra Bladet Håndværkeren): Vinden farer uhindret over de flade hollandske marker, små diger og kanaler, inden den rammer den sølvgrå varebil hårdt fra siden.

Selv om varebiler ofte kan være ret modtagelige over for den slags, skal der mere til at sende lige netop dette eksemplar ud af kurs.

I kabinen har føreren travlt med at tale med bilen, mens den automatisk holder afstanden til den forankørende, og vindstødet får blot styretøjet til at stramme lidt op og en lampe til at lyse i instrumentbordet. I de fleste tilfælde er det kun sidstnævnte, man som fører lægger mærke til.

Varebilen er den nye Mercedes-Benz Sprinter. Den er pakket med teknologi, assistentsystemer og udstyr adopteret direkte fra de luksuriøse personbiler med samme stjerne på fronten, og bag rattet kan man hurtigt blive i tvivl om, hvorvidt man er kommet til at sætte sig ind i en taxa frem for en varebil.

Her er assistentsystemer, der hjælper med at holde varebilen fra vejstriberne, advarer om biler i den blinde vinkel og korrigerer for sidevind. Her er læderrat og knapper til sædejustering, der ser ud til at være pillet direkte ud af en S-Klasse limousine. Og så er der særdeles god plads, ikke mindst fordi automatgearet styres fra rattet.

Mest iøjnefaldende er dog den 26 centimeter lange touchskærm, der fylder det meste af instrumentbordet. Skærmen gemmer på bilens vel nok største nyskabelse: MBUX-systemet.

MBUX-skærmen på 10,25 tommer får lov at fylde det meste af instrumentbordet i kabinen. Foto: Mathias Gram
MBUX-skærmen på 10,25 tommer får lov at fylde det meste af instrumentbordet i kabinen. Foto: Mathias Gram

Venter på en kommando
- Hey Mercedes, ring til min chef, spørger jeg lidt tøvende ud i luften, og selv om der ved første øjekast ikke er andre i kabinen, responderer en behagelig kvindestemme straks.

Hun lader mig forstå, at hun desværre ikke kender min chef – men det kommer hun til. MBUX-systemet benytter sig nemlig af kunstig intelligens, såkaldt maskinlæring, til at lære førerens vaner og præferencer at kende.

Systemet kan betjenes fra touchskærmen, men Mercedes lytter i praksis altid med og venter på kommandoer. Lidt som at have en ekstra svend siddende inde i instrumentbordet.

Systemet er let at komme i gang med, designet er gennemført og grafikken lynhurtig. Det bidrager desuden gevaldigt til luksusfornemmelsen, at man i mange tilfælde ikke behøver gøre andet end at sige, hvad man gerne vil have bilen til for at få det til at ske.

Jeg har – efter et par mislykkede forsøg – fået Mercedes til at forstå, at hun skal finde en hollandsk radiostation, der holder sig til klassikerne, og her lægger countrystjernen Tammy Wynette ud med hittet: 'Stand by your man'. En sang, hvis budskab om at støtte sin mand, selv om han er svær at forstå, må siges at ramme det trofaste forhold mellem bil og fører særdeles godt i dette tilfælde.

Den nye Mercedes-Benz Sprinter fås med samme opbygningsmuligheder som den tidligere generation. Foto: Mathias Gram
Den nye Mercedes-Benz Sprinter fås med samme opbygningsmuligheder som den tidligere generation. Foto: Mathias Gram

Teknisk opgradering
MBUX-systemet var allerede opsigtsvækkende, da det blev lanceret i den nye A-Klasse. En personbil, der hører til i et segment med en høj grad af konkurrence på infotainment og luksus i kabinen.

I varebilklassen er der ikke meget af den slags endnu, og Mercedes-Benz lægger sig således tidligt ud i overhalingsbanen ved at lade Sprinter adoptere systemet.

Derfor er det også dobbelt så ærgerligt, at navigationssystemet i visse tilfælde zoomer ind for sent, når man skal dreje eller skifte bane. Det er en detalje, men den kan hurtigt give anledning til forvirring og frustration, når man kører et sted, man ikke har været før. Skærmen føles desuden lidt langt væk, hvis man prøver at zoome ind med fingrene, mens man kører.

Ser man bort fra teknikken i kabinen og en ny front er den nye Mercedes Sprinter stort set identisk med den gamle model. Den fås ganske vist også med forhjulstræk nu, hvilket giver 50 kg nyttelast mere, men undervogn og motorudvalg har ikke ændret sig – hvilket kan undre i en tid, hvor udviklingen af grønnere motorer går stærkt.

Den nye Mercedes-Benz har også de samme opbygningsmuligheder som den gamle model og fås med fire lastrumslængder fra 2,6 meter til 4,7 meter.

Bag rattet mærker man til gengæld hurtigt, at de tyske ingeniører har lagt sig i selen for at reducere støjen i kabinen. Selv i testbilen med den store sekscylindrede dieselmotor på 190 hk er køreoplevelsen særdeles støjsvag, og ved motorvejskørsel hører man først for alvor motoren, når man presser pedalen i bund.

Dieselmotoren har rigeligt med kræfter til dagligt brug, og personbilerne i yderbanen må ofte give op, hvis man giver pedalen et godt tryk ved lyskrydset.

Med mindre man skal bruge bilen til at slæbe tunge trailere eller planlægger at laste den med cementsække kan mindre dog gøre det.

Her tilbyder Mercedes-Benz en firecylindret motor med 143 hestekræfter, der godtnok ikke har helt samme kraftoverskud, men til gengæld sparer man lidt over 40.000 kroner i indkøb.

Testbilen med firecylindret motor har også manuelt gear, og det kan mærkes på komfortkontoen, når man kommer direkte fra en bil med Mercedes' 7-trins automatgearkasse. Sidstnævnte lystrer prompte og skifter næsten umærkeligt, hvilket bidrager en hel del til følelsen af forvokset taxa.

Ekstraudstyr ad libitum
I det hele taget er Mercedes-fornemmelsen til at tage at føle på i testbilen. Men det er ekstraudstyrslisten så også.

Den store infotainmentskærm er eksempelvis en opgradering af standardskærmen på 7 tommer til 20.181 kroner ekskl. moms, ligesom assistentsystemerne, der hjælper ved sidevind og vognbaneskift, stadig anses som ekstraudstyr.

Mercedes-Benz skal dog have ros for at gøre den aktive bremseassistent til standardudstyr på linje med multifunktionsrat, fartpilot og muligheden for at forbinde sin mobil via Apple Carplay eller Android Auto.

Meget af ekstraudstyret i testbilen er med til at gøre det til en afslappet fornøjelse at køre lange ture, men selv om man hurtigt kan føle sig som en stor kanon, når man så let som ingenting lader bilen afpasse farten til den forankørende, så er det ikke dét, der for alvor gør bilen til en Mercedes.

Det er til gengæld støjdæmpningen og den komfortable køreoplevelse, som fås i alle udstyrsvarianter.

Skal man dog unde sig selv én ting, skal det være navigationssystemet. Med det følger stemmekontrollen i MBUX-systemet og dermed muligheden for at stille bilen spørgsmål om alt fra afstanden til nærmeste pizzaria til meningen med livet – eller hvad man nu ellers kan finde på at give af mere eller mindre forståelige kommandoer til en bil, der gerne vil lære en at kende.

Mercedes-Benz Sprinter 319 CDI A2 ksv. aut.

Forbrug: 10,5 km/l

Ydelse: 140 kW / 190 hk

Totalvægt: 3500 kg

Samlet vogntogsvægt: 5500 kg

Pris ekskl. moms fra: 357.505 kroner.

Skærm

Hent flere
Hent flere