Hybridlastbiler gør byggepladserne markant mere grønne

Unicon er nu klar med landets første hybride betonbiler, som gør gode ting for klimaet, men som er dyre at anskaffe

Disse nye hybride betonbiler baner vejen for mere miljøvenlige byggepladser. Foto: PR
Disse nye hybride betonbiler baner vejen for mere miljøvenlige byggepladser. Foto: PR

Når firmaet Unicon fremover leverer beton til danske byggepladser, foregår det i visse tilfælde på markant mere grøn vis. I hvert fald hvis betonen leveres af én af de to hybride betonbiler, som firmaet har investeret i, og som er Danmarks første af slagsen.

Det oplyser Unicon i en pressemeddelelse.

Tromlen er eldrevet, dieselen er erstattet med biobrændslet HVO, og de nye betonbiler vil i gennemsnit have et reduceret CO2-aftryk på 93 procent sammenlignet med konventionelle betonbiler.

De to nye hybride betonbiler får selskab af flere senere på året, og Unicon planlægger emissionsfri levering på byggepladser i hele Danmark allerede i 2022.

- Jeg er utroligt stolt over, at vi nu endelig kan præsentere den mest miljørigtige og trafiksikre betonbil på markedet, der skal bane vejen for emissionsfrie byggepladser i Danmark. Det er et vigtigt skridt i vores bæredygtighedsstrategi om at nedbringe udledningen især i bykernerne, hvor byggeaktiviteten er størst.

- At vi foruden massive miljøbesparelser også kan yde vores bidrag til et bedre arbejdsmiljø på byggepladserne og fabrikkerne, gør kun investeringen endnu mere rigtig, siger Christian Elleby, Unicons logistikdirektør, i pressemeddelelsen.

Foto: PR
Foto: PR
 

- Et godt initiativ
Når Christian Elleby betegner købet som en investering, er der noget om snakken. De mange fordele er nemlig ikke uden omkostninger. Faktisk er de nye hybridbiler cirka 50 procent dyrere end almindelige betonbiler, mens priserne på HVO-brændstof også overstiger dieselpriserne.

Hos Dansk Byggeri anser de nye betonbiler som et stort skridt i retningen mod emissionsfrie byggepladser i Danmark, selvom de altså koster Unicon mere i indkøb og i brændstof at holde kørende.

- Det er et super godt initiativ, som understreger betonindustriens store engagement i at levere på den grønne omstilling ved at arbejde med alle led i værdikæden, siger Michael H. Nielsen, direktør i Dansk Byggeri, i pressemeddelelsen.

- Emissions- og fossilfrie byggepladser er blandt de anbefalinger, som vi i klimapartnerskabet for byggeri og anlæg har fremlagt, og med de nye hybride betonbiler viser Unicon vejen mod en realisering af den ambition.

- I Dansk Byggeri vil vi i samarbejde med visionære bygherrer understøtte udviklingen ved at give bud på udbudskrav, som kan understøtte den grønne omstilling, så branchen bidrager til den langsigtede målsætning om et CO2-neutralt Danmark, siger Michael H. Nielsen.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

De nye betonbiler


Unicons nye hybride betonbiler er af modellen Volvo FM 430 8x4. Opbygningen er en Liebherr ETM 1005 F L. Der er tale om en plug-in hybrid-løsning med et 32 kWh batteri, der driver tromler, mens bilen kører på HVO-brændstof, som udleder 90 procent mindre CO2.

Bilernes eldrevne tromler gør det muligt at foretage emissionsfri aflæsning, mens lastbilmotoren erslukket.

Den eldrevne aflæsning halverer derudover støjniveauet med 3-5 dB, så støjniveauet bliver på samtaleniveau.

Kombineret med hybridteknologien estimeres de nye betonbiler til at have et reduceret CO2-aftryk på 93 procent sammenlignet med almindelige betonbiler, mens øvrige emissioner reduceres med op til 50 procent.

De nye hybridbiler blev præsenteret 10. august på byggepladsen i København, hvor Danske Banks nye hovedsæde er under opførelse.