Inspiration til håndværk i folkeskolen

Nu bliver folkeskolelærerne endnu bedre klædt på til at undervise i håndværk

Mange elever oplever stor succes, når de kaster sig over håndværksfagene i folkeskolen. Foto: Laura Bekker
Mange elever oplever stor succes, når de kaster sig over håndværksfagene i folkeskolen. Foto: Laura Bekker

Danmark skriger på flere håndværkere. Derfor har flere samarbejdspartnere udviklet et nyt inspirationshæfte, som skal hjælpe folkeskolelærerne med at gøre håndværksfagene interessante for eleverne.

Det hele startede med et pilotprojekt i 2016, hvor 6. U fra Øster Farimagsgades Skole fik lov at komme med Frilandsmuseets håndværkere på arbejde i en hel uge.

Klassen blev ugen igennem delt op i små hold og kom gruppevis i lære som henholdsvis murer, tømrer, maler og tækker. Ingen af børnene havde prøvet at pudse en mur op, bære mørtelspande, binde et neg eller anvende de mange specialiserede redskaber, som håndværkere bruger til daglig.

Projektet var en succes, og nu er der så udarbejdet et inspirationshæfte, som hedder Håndværk i Folkeskolen.

Skal opmuntre
Formålet med projektet er at få børn og unge til at interessere sig for det gode håndværk - og samtidig opmuntre til nye alliancer mellem virksomheder, erhvervsskoler, folkeskoler, museer og kommuner.

- Det er en politisk ambition, at hver fjerde i en ungdomsårgang skal vælge en erhvervsuddannelse i 2020, og at vi i 2025 når op på 30 procent. På Nationalmuseet (som Frilandsmuseet er en del af red.) vil vi gerne styrke glæden ved at arbejde med både hænder og hoved og på den måde understøtte samfundets behov for dygtige håndværkere, siger Erik Als, vicedirektør på Nationalmuseet og øverste ansvarlig for projektet Håndværk i Folkeskolen.

Håndværk i Folkeskolen har over to år igangsat en række undervisningsforløb med fokus på materialer, teknikker og bygningskultur.

Elever i 7. klasse har for eksempel ved hjælp af matematiske udregninger og traditionelle håndværksmetoder bygget et legehus i bindingsværk på Frilandsmuseet. I Holbæk har børn i 6. klasse tømret en båd af træer fra en lokal skov. I andre undervisningsforløb har børn blandet maling, kalket huse og konstrueret sæbekassebiler.

Hænder husker bedre
Inspirationshæftet henvender sig til alle, der har mod på at deltage i projekter, som sætter fokus på håndværksfagene i folkeskolen. Hæftet er tænkt som et katalog, man kan plukke i til sine egne projekter.

- Vi håber, at lærerne vil tage de gode idéer til sig. Og ikke mindst at kommunerne vil bakke op om nye partnerskaber mellem museer, folkeskoler og erhvervsskoler, siger Erik Als.

Håndværk i Folkeskolen har samarbejde i centrum - mellem museer og skoler men også mellem de børn, der sammen har bygget et kæledyrsbur eller en stråtækt hule. Projektet har givet succesoplevelser til elever, der ellers ikke oplever deres største stjernestunder i skoletiden.

Som en lærer udtaler i inspirationshæftet: 'Eleverne oplever at få ejerskab til det, de bygger. De kan meget hurtigt se, at de bliver gode til at beherske et værktøj, og det er jo en høj motivationsfaktor for dem. Når man arbejder med sine hænder, så husker man bedre.'

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Eleverne skal kunne bruge høvl og sav

Skibet er klar til søsætning. Foto: Kystliv Holbæk
Skibet er klar til søsætning. Foto: Kystliv Holbæk
 

Rebslagere, garnsætning og bådebyggeri. Det er ikke lige det, som man forbinder med en skoledag i folkeskolen.

Men sådan er det nu i Holbæk.

Kystliv Holbæk, som er et kystlivscenter, der skal øge kendskabet til fjorden og det maritime håndværk, har siden sommeren 2019 haft over 1000 skoleelever gennem små projektforløb. Et af forløbene er blevet en del af inspirationshæftet Håndværk i Folkeskolen.

- Projektet handler om, hvordan man kan bruge vores maritime kulturhistorie på nogle nye måder. De andre aktører i det her projekt har haft fokus på bygningskulturen, mens vi har fokus på de maritime håndværk - bådebyggeri, rebslageri og sejlmageri, siger Ture Møller, bådebygger og leder af Kystliv Holbæk.

Fisker og bygger både
Eleverne hentede først tømmer fra en nærliggende skov og gik derefter i gang med at bygge dele til en jolle. Målet med projektet var, at eleverne skulle få en forståelse af materialekvalitet fra skov til færdigt produkt. Samtidig skulle eleverne opnå basale færdigheder i håndtering af enkelte typer værktøj, som høvl, sav, hammer, stemmejern og økse.

- Første dag, eleverne kommer, deler vi klassen i to. Den ene gruppe tager vi med ud at fiske og sætter garn, den anden del af klassen laver for eksempel master til de joller, som vi er ved at bygge. På den måde får de en fornemmelse for, hvordan det er at bruge deres lokale fjord, siger Ture Møller.

Ifølge Ture Møller tager eleverne rigtig godt imod den anderledes form for undervisning.

- Det fede er, at mange af dem, som ikke lige på forhånd synes, at det er super spændende, er alligevel motiveret.

De vil det rigtig gerne, når de kommer i gang, siger Ture Møller.