Jagten på årets bedste varebil

Et af højdepunkterne på Transport 2019 er kåringen af Årets Varebil. De fem finalister vil kunne ses i Hal C

Den store Iveco Dally varebil vandt sidste år den eftertragtede titel som Årets Varebil i Danmark. Foto: Iveco
Den store Iveco Dally varebil vandt sidste år den eftertragtede titel som Årets Varebil i Danmark. Foto: Iveco

Fra klassiske kassevogne over ombyggede personbiler til pickupper. Når dette års udgave af Årets Varebil skal kåres på transportmessen i Messecenter Herning, er det ikke på forhånd til at sige, hvilken type varebil der løber med sejren.

Igen i år spænder feltet af nominerede varebiler nemlig så bredt, at det er svært at sige noget overordnet om dem alle sammen – ud over at de alle naturligvis falder ind under kategorien varebiler.

Det fortæller journalist Carsten Tein, der er en del af den jury, som Motorjournalisternes Klub Danmark har samlet for at bedømme varebilerne.

- Der er store og små kassebiler, elektriske og hybrid, og dem, der byder på det absolut nyeste inden for sikkerhedsudstyr og teknologi. Man kan derfor roligt sige, at bilerne fordeler sig pænt over hele spektret, siger Carsten Teiner, som dog endnu ikke vil røbe, præcis hvilke varebiler der denne gang er nominerede til den eftertragtede titel.

Umuligt at forudsige
I år er det 20 år siden, at Årets Varebil første gang blev kåret, og gennem tiden har ni forskellige mærker taget titlen med hjem. Fra Opel og Ford over Mazda og Fiat til Citroën og Peugeot, og feltet i år bliver angiveligt lige så varieret.

Varebilerne bliver bedømt ud fra de samme kriterier, men det er op til det enkelte jurymedlem at rangere bilerne ud fra egne præferencer til, hvad en varebil skal kunne, forklarer Carsten Teiner.

- De nominerede biler bliver prøvekørt og testet med og uden fuld last, men hvor én dommer lægger mest vægt på sikkerhed, lægger en anden måske mest vægt på kørekomfort og en tredje på bilens indretningsmuligheder. På den måde er det op til den enkelte at finde frem til den bil, der i hans øjne bidrager med mest nyt, siger jurymedlemmet.

For hans eget vedkommende lægger Carsten Teiner mest vægt på sikkerhed og komfort under kørslen, men også det nyeste inden for teknologiske løsninger i varebilen tæller højt i hans regnskab.

Finalisterne udstilles
De fem varebiler, der scorer flest point fra dommerne, udgør finalefeltet og vil blive udstillet i Hal C under Transport 2019, så publikum også har en mulighed for at gå på opdagelse i dem og finde egne favoritter.

Årets Varebil kåres derefter torsdag 21. marts på transportmessen. Og ifølge Carsten Teiner kan vinderen tage mere end æren med hjem – også bundlinjen kan som regel mærke sejren.

- Det er en flot titel at få, og det kan selvfølgelig bruges i markedsføringen af bilen efterfølgende og til at få solgt lidt flere af dem. Om det så lige er den bil, der passer de fleste, er ikke sikkert, men det er i hvert fald den, der har bragt mest nyt til bordet i år, siger han.

Skærm

Hent flere
Hent flere