- Jeg kan altid sende den rigtige mand på den rigtige opgave

Badmodul A/S har gps-sporet alle firmavogne i tre år. Den helt store gevinst er overblikket og en tydelig historik, siger direktør Mads Andreasen

Flådestyring kan spare penge på forsikringspræmien og hjælpe til ved tvister med kunder, siger direktør Mads Andreasen. Foto: Mercedes-Benz
Flådestyring kan spare penge på forsikringspræmien og hjælpe til ved tvister med kunder, siger direktør Mads Andreasen. Foto: Mercedes-Benz

Hvis han vil, kan Mads Andreasen altid se, hvor hans medarbejdere befinder sig.

Han kan åbne et program og med det samme se, ikke bare hvor de befinder sig lige nu, men også hvor de har befundet sig på ethvert givent tidspunkt de seneste uger.

Mads Andreasen er direktør og stifter af virksomheden Badmodul A/S, der leverer totalløsninger til badeværelser for private i hele Danmark. Og ligesom så mange andre virksomhedsejere i håndværkerbranchen har han installeret gps-enheder i alle sine firmabiler.

Teknologien kaldes flådestyring, da det gør det muligt at holde øje med samtlige biler i firmaflåden.

– Flådestyring har helt sikkert været en gevinst for virksomheden. Nu tager det 20 sekunder at danne et overblik over, hvor alle mine svende er – og så kan jeg altid sende den rigtige mand på den rigtige opgave. Det er noget, vi bruger hver eneste dag, siger Mads Andreasen.

Mindre brændstof
Idéen om at gps-spore sine vogne er i sig selv ikke ny. Men med moderne software har teknologien udviklet sig til at være et brugbart redskab, der kan bruges på mange forskellige måder.

Udover at vise hvor hver vogn befinder sig lige nu, giver sporingen også en historik, der senere kan komme virksomheden og medarbejderen til gode.

Hvis en kunde ringer og brokker sig over, at håndværkeren er mødt for sent eller slet ikke er dukket op, kan chefen altid tjekke, hvem der måtte have ret. Flere større virksomheder har dog også taget skridtet videre og bruger teknologien til at optimere medarbejdernes kørsel. Det kan både føre til besparelser på brændstof og være med til at sikre, at de ansatte kører bedre.

Afgør tvister med kunden
Den type analyser laver Mads Andreasen dog ikke på Badmodul A/S’ cirka 35 firmavogne. Han lader medarbejderne stå for kørslen, og så bruger han primært systemet til at sende den rigtige mand til den rigtige opgave.

– Det andet bliver hurtigt for meget overvågning, siger han.

Endeligt giver systemet mening, når der er tvister med kunden om antallet af fakturerede timer. For hvis kunden er uenig i timeopgørelsen, kan Mads Andreasen hurtigt klikke sig ind i systemet og se, præcis hvor mange timer der rent faktisk er brugt på adressen.

Især af den grund anbefaler han andre virksomheder at investere i flådestyring.

– Hvis du er en servicevirksomhed, og din primære vare er at sælge timer til kunden, så vil jeg helt klart anbefale, at man bruger flådestyring. Selv i virksomheder helt ned til to-tre ansatte kan det gøre en forskel, siger Mads Andreasen.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Overblik eller overvågning?

Direktør Mads Andreasen bruger flådestyring hver eneste dag, og han råder andre til at gøre det samme. Privatfoto
Direktør Mads Andreasen bruger flådestyring hver eneste dag, og han råder andre til at gøre det samme. Privatfoto
 

Da det for tre år siden kom på tale at udstyre samtlige firmavogne med gps-sendere, var det ikke alle medarbejdere i virksomheden Badmodul A/S, der var lige begejstrede for idéen.

Især den ældre generation af svende tog det som et personligt angreb og som et udtryk for, at der ingen tillid var tilbage i verden.

Tag medarbejderens parti
Direktør Mads Andreasen fik hurtigt overbevist sine ansatte om, at indføringen af flådestyring også var til deres egen fordel.

– Da jeg skulle sælge det til medarbejderne, fortalte jeg dem bare sandheden – at vi ville spare nogle penge på forsikringspræmien og hjælpe hinanden i tvister med kunder. I dag tager alle det som en selvfølge, siger han.

Større virksomheder bruger i stigende grad flådestyring til at overvåge medarbejdernes kørsel.

Hos Falck Danmark udvælges hver måned fem medarbejdere på baggrund af deres gps-data til en samtale om deres kørsel.

Og hos Arriva offentliggøres hver uge de chauffører, der har kørt bedst – mens de værste får tilbudt kørsels-coaching.

Den slags vil Mads Andreasen ikke røre ved.

– Jeg gider ærligt talt ikke bruge min tid på at holde øje med, hvordan mine ansatte kører. Hvis de får en bøde, må de selv betale den, siger han.

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere