Jo, det er en ny VW Transporter

Udvendigt er den nye VW Transporter mildest talt genkendelig - men de indre værdier er teknisk i verdensklasse

VW ved godt, de har en vinder, og passer på ikke at skeje ud. T6-udgaven har begrænset sig til finpudsning af en let genkendelig succes på de ydre linjer. Foto: Thomas André
VW ved godt, de har en vinder, og passer på ikke at skeje ud. T6-udgaven har begrænset sig til finpudsning af en let genkendelig succes på de ydre linjer. Foto: Thomas André

Man skal passe på med at pille for meget ved en succes. Det lader til at være opskriften, som VW har fulgt med den nye udgave af den klassiske Transporter-varevogn.

Transporter T6 ligner slet ikke det generationsskifte, som den faktisk er. VW har koncentreret sig om at parallelforskyde de nye brede linjer fra personbilsprogrammet over på den populære Transporter.

Se også: Grøn håndværker  

Den markante front med kølergrill helt ud til de store forlygter har klare fællestræk med Passat, Touran og Golf. Og indvendigt har instrumentbordet fået samme tur. En bred, retlinet tendens med masser af små og større opbevaringsrum. Helt som den typiske håndværker efterspørger det.

Spejlfunktion
Kopholderne i hver side ligner noget, Renault indførte i Trafic i forrige årtusinde. Men de virker, og det klæder VW at tage det til sig i stedet for at forsøge at genopfinde den dybe tallerken.

Oven i købet har Transporter T6 fået en bunke ny teknologi med 5,4-tommers touchskærm og Bluetooth som standard i alle versioner. Den kan opgraderes med større skærm og spejlfunktion af en række apps i din mobil.

Instrumentbordet er som en stor udgave af en Passat i en knap så detaljeret form. Foto: Thomas André
Instrumentbordet er som en stor udgave af en Passat i en knap så detaljeret form. Foto: Thomas André
 

Til præsentationen i Stockholm viste VW’s eget navigationssystem svagheder i form af lav hastighed og uklar grafik. Det er et eksempel på, at VW har forsøgt at opfinde sin egen dybe tallerken, og det virker ikke. I dette tilfælde er det klart tilrådeligt at bruge navigatøren fra mobilen i spejlfunktionen på den store skærm.

Stadig Euro5
Under kølerhjelmen har VW til lejligheden udviklet en helt ny version af den kendte 2,0 TDI med fire effekttrin fra 84 til 204 hk. Den sidste med biturbo. De er Euro6-godkendte og har hævet effektiviteten med op til 15 procent, så bedste brændstoføkonomi nu skulle strække sig til 17 km/l. Det er lige så fint som Ford Transit Custom.

Se også: Tømrerlærling fanger biltyve med gravko  

Til at starte med kører Transporter T6 dog videre med de gamle Euro5-motorer. De er knap så økonomiske, men de er billigere, og Euro6 for varebiler træder først i kraft til oktober 2016.

Tør ikke
Og det er svært at lade være med at skæve til netop Ford Transit i denne klasse. Transporter er netop fyldt 65 år, mens Ford holder 50 års jubilæum i år, så det er et par modne damer, der trækker læsset i oneton-klassen.

Ford Transit kom i 2012 i et helt nyt og nærmest epokegørende design. VW Transporter T6 hamler til fulde op med Transitten rent teknisk, men det er som om, at VW ikke rigtigt tør tage skridtet fuldt ud og integrere personbilsdesignet helt.

Små detaljer som praktiske kopholdere og store rum gør hverdagen nemmere. Foto: Thomas André
Små detaljer som praktiske kopholdere og store rum gør hverdagen nemmere. Foto: Thomas André
 

For køreoplevelsen i både halvt læsset og tom tilstand er helt i top. Støjniveauet er sænket pænt, og med vejgreb og styreegenskaber finpudset er der ikke en finger at sætte på T6.

Se også: Én Årets Varebil, men to vindere  

Man sidder bare tilbage med en fornemmelse af, at VW kunne gøre det lidt bedre end bare at gå på banen efter uafgjort.

I Danmark bliver aircon, p-sensor bag, træbund og vægbeklædning, armlæn og varmen i førersædet standard. Det bliver også muligt at få adaptiv fartpilot med City Emergency Brake, men kun med Euro6-motorer.

Priserne begynder ved 210.000 kr. plus moms.