Kæmpe test: Mercedes' nye pickup udfordrer legenderne til duel i skoven

Mercedes-Benz vil ind på markedet for pickups, men spørgsmålet er, om X-Klassen kan klare sig mod legender som Toyota Hilux, Ford Ranger og Volkswagen Amarok. Vi udfordrer syv pickups med terrænkørsel og trailer

Der er nye drenge i klassen. Mercedes X-Klasse og Fiat Fullback udfordrer favoritter som Ford Ranger, Toyota Hilux, Nissan Navara, VW Amarok og Isuxu D-Max. Foto: Biltorvet.dk
Der er nye drenge i klassen. Mercedes X-Klasse og Fiat Fullback udfordrer favoritter som Ford Ranger, Toyota Hilux, Nissan Navara, VW Amarok og Isuxu D-Max. Foto: Biltorvet.dk

Pickups bliver stadig mere populære. Faktisk så meget, at vi over de senere år har set stadig flere mærker stille med nye modeller, der skal tage kampen op mod de etablerede modstandere.

To af de nye udfordrere er Mercedes-Benz X-Klasse og Fiat Fullback, der begge er udtryk for bilproducenternes samarbejde på kryds og tværs.

Fiat Fullback er i virkeligheden en Mitsubishi L200 med italienske emblemer, mens X-Klassen er, hvad man kan kalde en forfinet udgave af Nissans pickup, Navara.

Læs flere anmeldelser på Biltorvets blog: Biltorvet.dk

Mercedes-Benz X-Klasse er helt ny på det danske marked og har med rette fået en del opmærksomhed, fordi den i vanlig Mercedes-stil går efter mester frem for svenden. Testbilen står i Power-trim, som er højeste udstyrsvariant, der både har nøglefri betjening og brunt kunstlæder.

Kabinen er generelt niveauet højere end nogen anden konkurrent. Specielt den øvre del af instrumentbordet adskiller sig fra Nissan Navara og opleves markant mere lækkert. Med Power-trim følger også et par nærmest uduelige asfaltdæk monteret på store 18 tommer fælge.

Den slags hører ikke hjemme i skoven. Det farver også X-Klassens præstationer, og i kombination med en ganske lav frihøjde på bare 22,2 cm er X-Klasse ikke det oplagte valg, hvis du ofte bevæger dig væk fra asfalten.

Ikke overbevisende
På landevej får man dog en helt anden oplevelse af X-Klasse. Her er den en blød og komfortabel cruiser, som du nemt kan klare mange kilometer i.

Det skyldes blandt andet dens unikke baghjulsaffjedring, som er adopteret fra Nissan Navara, hvor de gammeldags bladfjedre er blevet erstattet af mere moderne skruefjedre.

De moderne køreegenskaber har dog en bagside, som bliver tydelig, når bilen får hægtet en 3100 kilo Ifor Williams maskintrailer med en mindre gravemaskine bagpå.

Se også: Ivecos solide arbejdshest er blevet miljøforkæmper

X-Klasse og Navara opleves meget ens med trailer - ikke overbevisende. På begge biler føles det, som om skruefjedrende på bagakslen er for bløde og bliver presset for meget sammen. Over de meget ujævne veje på testruten falder ingen af bilerne til ro på noget tidspunkt.

Til gengæld gør den 2,3-liters motor, der yder 190 hk i begge biler, en fin indsats i kombination med en 7-trins automatgearkasse. De mange udvekslinger betyder, at der altid er et gear klar, og skiftene sker hurtigt og næsten umærkeligt. X-Klasse har dog den fordel, at motoren er bedre støjdæmpet end Navara.

Se godt efter – det er måske sidste gang, du ser en X-klasse med 3.100 kilo på slæb, for det er ikke en favoritdisciplin for den über-luksuriøse pickup. Foto: Biltorvet.dk
Se godt efter – det er måske sidste gang, du ser en X-klasse med 3.100 kilo på slæb, for det er ikke en favoritdisciplin for den über-luksuriøse pickup. Foto: Biltorvet.dk

Italiensk for begyndere
Nede under den hvide lak på Fiat Fullback gemmer sig en klassisk japansk slider. Kabinen kunne være designet af en fyr, der normalt designer mikrobølgeovne, men testbilen er veludstyret og har blandt andet sikkerhedsudstyr som vognbaneassistent.

Til forskel fra konkurrenterne er Fullback kun godkendt til 3100 kilo og kører derfor med max last i denne test. Det er ret tydeligt, for hvor de fleste konkurrenter synker i fjedrene, så føles det som om, at støddæmperne trykkes helt i bund i Fullback, når traileren sættes på. Det giver en hårdere kørsel end hos konkurrenterne.

Fullback er eneste testbil med en 5-trins gearkasse og i kombination med motoren, der virker til at skulle arbejde hårdt for at trække læsset, ender omdrejningstælleren på 3000 o/min over en lang periode.

Det bliver hurtigt irriterende i kabinen. Til bilens forsvar skal det dog nævnes, at den trods det meget udstyr er testens billigste.

Fullback er faktisk næsten identisk med Mitsubisi L200, som terrænkørsel er ikke noget problem for den nye italiener, men den opleves gammeldags i feltet. Foto: Biltorvet.dk
Fullback er faktisk næsten identisk med Mitsubisi L200, som terrænkørsel er ikke noget problem for den nye italiener, men den opleves gammeldags i feltet. Foto: Biltorvet.dk

Isuzu D-Max vil gerne være valget til professionelle, som skal have et værktøj, de kan stole på, men måske netop derfor var D-Max lidt af en skuffelse med trailer på.

Affjedringen har svært ved at klare læsset, så bilen opleves mere ustabil, og i kombination med styretøjet, der i forvejen er upræcist, så er det ikke specielt behageligt at køre så tung en trailer med D-Max.

Motoren, som er testens mindste på bare 1,9 liter, skal samtidig arbejde hårdt, og den roterer med over 3000 o/min på det meste af vores testrute.

Desværre er indtrykket ikke bedre i kabinen. Plastikken kunne være hentet direkte fra 90’erne, og selv om udstyrslisten er lang, kan det ikke skjule, at der er rigtig meget vindstøj. Køreegenskaberne minder samtidig lidt om at hoppe på en hoppeborg, men D-Max er til gengæld også eneste bil i testen, som kan erhverves til under 200.000 kroner uden moms.

Læs anmelderens test af Isuzu D-Max på: Biltorvet.dk

Klippestabil med trailer
I denne test stiller Hilux som den eneste med manuelt gear - og det er faktisk en fornøjelse. Det klæder bilens karakter, og så giver det ekstra kontrol i skoven, specielt på de stejle skrænter. Netop i skoven er Hilux uden tvivl kongen. Den har næsten 28 cm frihøjde, og med lavgear og differentialespær spadserer den op ad de stejleste skrænter, hvor flere af konkurrenterne skal have adskillige forsøg.

Motoren i testbilen har kun 400 Nm, og Hilux er derfor bagud på kræfter i forhold til alle andre konkurrenter end Isuzu D-Max, men takket være det manuelle gear er der altid kontrol over drivlinjen. Hilux føles ikke sløv, selvom den slet ikke kan matche konkurrenter som Ranger og Amarok.

Affjedringen er derimod ligeglad med den tunge trailer, og Hilux opfører sig mere eller mindre som normalt, de 3100 kilo til trods.

Hilux er sublim i terrænet – ingen andre kommer i nærheden af dens overskud her, blandt andet takket være en frihøjde på næsten 28 cm. Foto: Biltorvet.dk
Hilux er sublim i terrænet – ingen andre kommer i nærheden af dens overskud her, blandt andet takket være en frihøjde på næsten 28 cm. Foto: Biltorvet.dk

Når det kommer til den tunge maskintrailer, så er der én bil, som er bedre end alle andre: Ford Rangers faste affjedring er upåvirket af de mange kilo, og selv over de mange bump på testruten virker Ranger klippestabil.

Kombiner det med testens mest direkte styretøj og en 3,2-liters femcylindret motor med fed lyd og masser af power, og vi har vinderen, hvis du altid skal køre med trailer.

I skoven føles Ranger som en kæmpe færge, men med spær og tilstrækkelig frihøjde har den ingen problemer med at komme frem overalt. På landevej er den ikke testens mest komfortable eller raffinerede oplevelse, men kabinen er moderne og veludstyret, og Ranger har et højt sikkerhedsniveau, som tilsammen tildeler den en solid andenplads.

Se også: Ranger er et råt værktøj

Vinderen
Der kan kun være en vinder, og den titel går til Volkswagen Amarok.

Den tyske model er en af de ældste modeller i klassen, men den har fået nyt liv takket være en fremragende V6’er og en 8-trins automatgearkasse, som også findes i biler som BMW 5-serie og Bentley.

Amarok bliver møget til ære for fotografen, men faktisk vinder tyskeren på at være testens bedste allrounder. Foto: Biltorvet.dk
Amarok bliver møget til ære for fotografen, men faktisk vinder tyskeren på at være testens bedste allrounder. Foto: Biltorvet.dk

Læs anmelderens test af VW Amarok på: Biltorvet.dk

Testbilen har et fuldfedt moment på 500 Nm allerede fra 1.250 o/min, og i kombination med den altid villige gearkasse kører Amarok V6 som en luksuslimousine, der tilfældigvis har et lad. Blandt minusserne tæller, at Amarok ikke har almindeligt sikkerhedsudstyr som vognbaneassistent eller automatisk nødbremse, som de fleste konkurrenter har.

Amarok er ikke den mest overbevisende i terrænet, og den bløde affjedring, der gavner på vejen, er ikke helt så stabil som i Ranger, når den tunge trailer hægtes efter. Men Amarok klarer sig solidt i alle discipliner, og den nye V6’er gør kun en god bil bedre, så derfor vinder den Danmarks største pickuptest.

Endelig vurdering

1. Plads: VW Amarok V6 Highline

Amarok er den perfekte allrounder. En fantastisk motor og gode køreegenskaber gør den til et godt bekendtskab på landevej, og når det kommer til hårdt arbejde, er den ikke bange for at tage fat.

2. Plads: Ford Ranger

Ranger er bedste valg, hvis tunge trailere er dit lod. Ingen anden i testen opførte sig så eksemplarisk med 3.100 kilo på slæb. Generelt fin bil.

3. Plads: Toyota Hilux

Hilux er kongen i skoven – her kan ingen røre den. Det er også en god oplevelse at trække trailer med den, men den mangler lidt kræfter i motorrummet, for at slå Ranger og Amarok.

4. Plads: Nissan Navara

Navara er på mange måder et friskt indslag, som viser hvor langt pickups er kommet i dag. Den er komfortabel og praktisk, men til det rigtige hårde arbejde findes der bedre alternativer.

5. Plads: Mercedes X-klasse

X-Klasse er på ingen måde en dårlig bil, og hvis du vil have en Mercedes med lad, så snup bare X-Klasse. Den er støjsvag og lækker – men den er også hundedyr, og så er den ikke glad for tungt arbejde.

6. Plads: Fiat Fullback

Fullback matcher ikke de andre konkurrenter, hverken når det kommer til raffinement og køreegenskaber, eller til at trække den tunge trailer. Til gengæld er den testens billigste bil.

7. Plads: Izuku D-Max

Der er altid en, som skal ende på sidstepladsen, og D-Max kører og opleves bare som en markant ældre bil end konkurrenterne, og det skal der mere end en skarp frapris til at redde.

Testen er publiceret i samarbejde med Biltorvet.dk

Skærm

Hent flere
Hent flere