Kia Stonic van med højt bundniveau

De sporty undertoner er ikke til at tage fejl af i Kia Stonic van. Heller ikke med trecylindret benzinmotor

Kia Stonics frontspoiler ligner noget, der er pillet af en baneracer, og den bidrager til et aggresivt look. Den tofarvede lakering fås mod merpris. Foto: Thomas André Petersen
Kia Stonics frontspoiler ligner noget, der er pillet af en baneracer, og den bidrager til et aggresivt look. Den tofarvede lakering fås mod merpris. Foto: Thomas André Petersen

Kia Stonic kan angribes fra to vinkler: Enten er den bare en hævet udgave af Kia Rio i et halvhjertet forsøg på at gøre sig bemærket i det voksende lille SUV-segment. Eller også er den det helt rigtige våben i en klasse, hvor Peugeot, Nissan og Renault regerer.

Begge dele er sandt. For Kia Stonic er baseret på Kia Rio; bare 43 millimeter tættere på himlen. Og den er altid forhjulstrukket, som det efterhånden er blevet normen i klassen. Men den er også et budgetvenligt alternativ med én enkelt interessant motor ud af fire mulige. Og den har vi testet.

Kia Stonic-købere kan vælge mellem en 1,6 liters dieselmotor på 110 hk og tre benzinmotorer: To sugemotorer på henholdsvis 1,2 og 1,4 liter med 84 og 100 hk, der begge kan klare opgaven. Stærkest er dog den lille trecylindrede 1.0 turbobenziner med 120 heste og et drejningsmoment på 171 Nm.

Det lyder måske ikke overvældende, men motoren trækker ikke desto mindre helt nede fra 1.500 omdrejninger og op til 4.000. Det giver nogle muligheder for enten at skåne mekanikken og forbruget for nogle gearskift eller have lidt sjov med den.

Det sidste lyder måske lidt fjollet motorstørrelsen taget i betragtning, men der er faktisk saft og kraft i miniputteren, og så er Stonic sat dejligt stramt op, så den kan bruges til narrestreger.

Det hænger selvfølgelig sammen med, at de fire ben er blevet lidt længere, så den strammere affjedring har været nødvendigt for, at den kan holde balancen.

Ud over underholdningsværdien betyder det også, at den opfører sig pænt med fuldt læs til glæde for varebilsudgaven. På motorvej giver det betryggende køreegenskaber, mens man ved lav hastighed godt kunne savne lidt blødere komfort.

Advance-udstyret inkluderer touchskærm og DAB. Foto: Thomas André Petersen
Advance-udstyret inkluderer touchskærm og DAB. Foto: Thomas André Petersen

Læs flere artikler på: altomvarebiler.dk

Varerum deler vandene
Kia har alle dage været ambitiøse med deres varebilsombygninger. Adskillelsen er fint udført i hullet stål med navnetrækket skåret ud, så det ikke bare bliver en uigennemsigtig stålplade.

På samme måde er der kælet lidt for detaljen og finishen i varerumsindsatsen, så samme udskæring møder dig, når du åbner sidedøren.

At Kia så har smækket det hele sammen med almindelige selvskærende skruer kan undre. Her ville en række popnitter og lidt maling pynte gevaldigt.

Adgangen til herlighederne er igen én af dem, der deler vandene. På den ene side har vi dem, der gerne vil kunne trække værktøj og materialer direkte ud af bilen uden at skulle løfte det over en kant. De bliver ikke glade for at stirre ned i dybet til bunden af varerummet i Kia Stonic.

Her kan vi til gengæld glæde dem, der er trætte af, at pakkerne vælter ud, når de åbner bagsmækken, fordi der har været lidt turbulens på turen ud til kunden. Her er rigelig kant til at holde på sagerne.

Stonics læssekant vil sandsynligvis dele vandene. Foto: Thomas André Petersen
Stonics læssekant vil sandsynligvis dele vandene. Foto: Thomas André Petersen

  Se også: VW Tiguan Allspace er mere og bedre

Højt bundniveau
Sikkerhedsmæssigt er der ikke meget koreaner tilbage i Kia. Træthedsassistent, nødbremse, kollisionsadvarsel og vognbaneassistent er standard i alle udstyrsniveauer. Det er et overordentligt sympatisk træk og klart med til at løfte helhedsindtrykket.

Det samme kan man sige om komfortudstyr som aircondition, elruder- og spejle, fartpilot med begrænser, firevejsjusterbart rat, højdejusterbart førersæde, Apple CarPlay, Bluetooth, 15-tommer alufælge, ratbetjening af lyd og fartpilot og lidt til.

Førerpladsen er helt magen til den, der findes i Kia Rio: Sporty og godt indrettet. Siddestillingen er dog lidt begrænset af varerumsadskillelsen. Det er næsten en selvfølge i denne klasse, men de fleste kan med hjælp fra det højdejusterbare førersæde og en varerumsadskillelse, der er trukket godt bagud, finde en acceptabel kørestilling.

Den kompakte bagdel er blevet lidt vel rund. Foto: Thomas André Petersen
Den kompakte bagdel er blevet lidt vel rund. Foto: Thomas André Petersen

Ind- og udstigning er betydeligt lettet i forhold til Rio, så alene det giver SUV-udgaven Stonic en vis berettigelse. Og vel inde bag rattet føler man sig godt anbragt.

Samlet set overrasker Kia Stonic van på en række områder. Dels fungerer den lille, stærke motor ekstremt godt, og så længe du holder den nede i omdrejninger, er benzinforbruget fint. Og så passer den godt til den lille SUV’s friske køreegenskaber.

Også det høje udstyrsniveau på både sikkerhed og komfort taler til Stonics fordel, omend Kia med held kunne opgradere den hårde plast og et par billige løsninger i kabinen. Det samme gælder for de selvskærende skruer.

Skærm

Hent flere
Hent flere