Kvalitetsløft og kurvekørsel i Fords mindste varebiler

Ford Transit Courier og Connect har fået et facelift, der foruden ny styling også byder på nye motorer og bedre køreegenskaber

Ford Transit Courier (billedet) og Transit Connect er blevet faceliftede med nye og mere brændstoføkonomiske motorer samt bedre køreegenskaber. Foto: Ford.
Ford Transit Courier (billedet) og Transit Connect er blevet faceliftede med nye og mere brændstoføkonomiske motorer samt bedre køreegenskaber. Foto: Ford.

Ekstra Bladet var inviteret til Belgien af Ford Danmark

LOMMEL, BELGIEN (Ekstra Bladet): Det er langt fra bare et facelift, som Fords mindste varebiler, Transit Connect og Courier, har fået.

Udefra kan det ellers godt se sådan ud, for fronten er her det eneste, der har fået et nyt look. Det får varebilerne til at følge design-DNA fra Fords nye personbiler, men der er flere nyheder under huden.

Modellerne er blandt andet udstyrede med helt nye benzin- og dieselmotorer, der opfylder de nyeste miljønormer, ligesom kabinerne har fået et tydeligt kvalitetsløft med nye materialer og lavere støjniveau.

På sikkerhedsfronten er bilerne nu også udstyret med det såkaldte 'City Brake'-nødbremsesystem og linjevogter, der holder øje med, om man uforvarende kommer til at trille ud af sin vejbane.

- Vi har arbejdet i op mod fire år på de nye Connect- og Courier-modeller, der nu fås med de seneste førerassistentsystemer, siger Chiang Huang, der er ledende udviklingschef for Connect og Courier, og tilføjer:

- Udover de nye drivliner har vi fintunet både styretøj og affjedring, så køreegenskaberne er blevet forbedret.

Ford Transit Connect. Foto: Ford
Ford Transit Connect. Foto: Ford

Mere komfortable
Vi tester de nye Connect- og Courier-modeller i løbet af to dage i Tyskland, Holland og Belgien, og undervejs kan det konstateres, at operationen er lykkedes. Vi kører på motorveje, landeveje og i byer, og bilerne optager ujævnhederne fint – selv på de berygtede, belgiske veje med brostensbelægning.

Både Connect og Courier styrer mere præcist og klarer kurverne bedre end tidligere. Også selv om de er lastet med cirka 300 kilo.

I kabinerne møder man en instrumentering, der er meget lig den, der sad i forgængerne. Her er dog enkelte forbedringer at se, blandt andet i forhold til infotainment-skærmen, der kan opgraderes til en touchskærm på seks tommer. Aflæggepladsen i kabinerne kunne dog være bedre.

Transit Connect tilbydes i lighed med forgængeren i både en kort og lang version, der giver en lastvolumen på enten 2,9 eller 3,6 kubikmeter i varerummet. Nyttelasten varierer samtidig fra 410 til 850 kilo i bilen.

I den mindre Courier ligger nyttelasten på mellem 500 og 530 kilo i varerummet, der er på 2,3 kubikmeter.

Både Transit Connect og Courier fås med flere varianter af Fords nye EcoBlue-dieselmotor på 1,5 liter: 75 hk, 100 hk og – for Connects vedkommende – 120 hk.

Vi prøver sidstnævnte i en Connect-testbil, hvor den er koblet sammen med en automatgearkasse, der er ganske smidig. Skiftene mellem gearene mærkes nærmest ikke.

I den mindre Courier prøver vi dieselmotoren med 100 hestekræfter, og den passer forrygende til bilen. Den fås ikke med automatgear, så vi kører i stedet med en ny, manuel gearkasse med seks trin, der er meget letgående.

Begge modeller fås også med samme trecylindrede benzinmotorer på 1,0 liter, som man finder i Ford Fiesta og Focus. Vi når ikke at prøve dem, men de journalister, der gør, finder dem både smidige og hurtige – omend noget støjende.

Læs flere artikler på voty.dk

Kører på to cylindre
Ford lover, at de nye dieselmotorer er op til 12 procent mere brændstoføkonomiske end de motorer, de erstatter.

Den forbedrede brændstoføkonomi sikres blandt andet med såkaldt ’Active Grille Shutter’-teknologi, der er standardudstyr på Transit Connect-modellerne med dieselmotor. Den gør bilen i stand til automatisk at lukke spjældene i kølergitteret, når der ikke er brug for luftgennemstrømning.

Det giver Connect en brændstoføkonomi på maksimalt 21,3 km/l på papiret i modellerne med 75 og 100 hk. Courier præsterer her 23,3 km/l med samme motorer.

I modeller med benzinmotor har Ford reduceret forbruget med fem procent. Det lykkes blandt andet gennem cylinderfrakobling, så bilen kun kører på to cylindre. Det giver på papiret en brændstoføkonomi på 17,9 km/l for Courier og 15,6 km/l i Connect.

Ford Transit Courier

Pris fra: 83.512 kroner ekskl. moms

Motor: Diesel, 75 hk, 190 Nm

L/ H/ B: 4,2/ 1,8 / 2,1 meter

Varerum: 2,3 kubikmeter

Nyttelast: 500-530 kilo

Ford Transit Connect L1

Pris fra: 128.345 kroner ekskl. moms (kort model)

Motor: Diesel, 75 hk

L/ H/ B: 4,4 / 1,8 / 2,1 meter

Varerum: 2,9 kubikmeter

Nyttelast: 410-850 kilo

Mest læste i Forbrug
Seneste i Forbrug
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere