'Markedsføring er lidt som en bank: Man skal sætte meget ind og kan kun sjældent hæve'

TV-tømreren Casper Kjerumgaard peger især på sociale medier som et godt sted at vinde kundernes tillid. Men det kræver vedholdenhed, og at man tør vise, hvem man er

Det kræver vedholdenhed at lave markedsføring på sociale medier, mener Casper Kjerumgaard. Privatfoto
Det kræver vedholdenhed at lave markedsføring på sociale medier, mener Casper Kjerumgaard. Privatfoto

Du mærker det med det samme: Om kunden byder dig velkommen som en gammel ven eller er tilbageholdende og lidt nervøs ved at lukke dig ind i sit hjem.

Sidstnævnte er muligvis det mest udbredte scenarie, men man kan gøre en del for at ende i den første grøft, mener tv-tømrer og foredragsholder Casper Kjerumgaard.

Det handler i høj grad om at opbygge tillid, og det er en proces, der begynder lang tid før, du står på dørtrinnet.

Sociale medier er ifølge ham et godt sted at begynde, hvis man vil lave markedsføring, der samtidig er med til at vinde kundernes tillid.

- Vi vil rigtig gerne have det her stempel, at vi er dygtige og pålidelige, og det kan man godt få gennem sin Instagram-opdatering eller på Facebook eller LinkedIn. Det handler om at vise, hvad man kan frem for at fortælle om det. Som kunde er det lidt nemmere at føle passionen, når man kan se arbejdet, siger han og tilføjer:

- Folk følger gerne en i lang tid. De synes måske, du laver nogle spændende projekter og på et eller andet tidspunkt, så er der en af deres veninder, deres mor eller far, der skal have lavet noget. Og så føler de, at de kender dig.

Vis hverdagen frem
For at nå dertil skal man dog også have mod på at vise sin hverdag og personlighed frem. Og ikke mindst investere tid i det, for ifølge Casper Kjerumgaard fornemmer kunderne hurtigt, hvis profilen bliver drevet med højre hånd.

- Det handler om at finde de fede ting i ens arbejde som gør, at man står op om morgenen. Om det er, at man slår lægter i, at man maler et eller andet vildt eller sætter tapet op, det betyder ikke så meget, så længe kunderne kan mærke passionen. Når de kan mærke dét, så bliver du interessant. Og så ringer de, for hende der, hun er fed til at male, siger han.

Når man har fundet frem til, hvad det er, der får én op om morgenen, bliver det også nemmere at positionere sig lidt anderledes end konkurrenterne.

Det kan ifølge Casper Kjerumgaard være en god idé at finde sin egen lille niche, hvis man vil have have større opmærksomhed.

- Der er rigtig mange tømrere i Danmark. Jeg er også tømrer, og skal jeg være synlig, så kan jeg ikke bare slå mig op på at være tømrer – med mindre jeg vil bruge hele min opsparing på Google Adwords, siger han.

Casper Kjerumgaard har selv valgt at tilbyde speciallavede skydedøre og såkaldte altanbarer til sine kunder. Det betyder, at han ligger øverst på Google, når man søger på 'altanbar tømrer' og 'skydedør tømrer'. Og så giver det ham også større muligheder for at målrette sine sociale medier.

Træk på følgerne
For Casper Kjerumgaard er det afgørende, at man prioriterer de sociale medier hver dag, hvis man bruger dem som et markedsføringsredskab. Han bruger selv mindst én time på det om dagen og holder øje med, hvornår det er et godt tidspunkt at dele sine opdateringer på.

På de sociale medier kan han også trække relevante informationer ud om, hvem det er, der besøger hans sider. På den måde ved han, hvor de potentielle kunder kommer fra, hvor gamle de er, og om hovedparten er kvinder eller mænd. Det bruger han til at målrette sine opslag efter.

Selv om det er markedsføring, er det dog sjældent, Casper Kjerumgaard laver et decideret sælgende opslag på de sociale medier.

- Man ved aldrig, hvornår kunderne kommer, og derfor skal man blive ved med at give. Og når man så har lavet 20 opdateringer, hvor man i virkeligheden bare har vist noget frem, så kan man godt trække lidt på folk og sige: 'Er der nogen af jer, der også skal have lavet et nyt køkken?', siger han og tilføjer:

- Men hvis du hver dag skriver: 'Skal I have et nyt køkken?', så falder folk fra. Det gider de ikke høre på. Det er lidt som at sætte penge i banken. Man skal sætte meget ind og kan kun sjældent hæve.

Behind the scenes
Noget, der især giver aktivitet på Casper Kjerumgaards sider, er gode billeder, der er brugt tid på at tage. Kunderne vil gerne med behind the scenes, og før/efter-billeder virker rigtig godt.

Han understreger dog, at det er alfa og omega for succesfuld markedsføring på sociale medier, at man så også lever op til det billede, man har skabt af sig selv på Instagram eller Facebook, når man er ude hos kunden.

- De sociale medier har gjort det nemmere at komme ind forbi de barrierer, som mange har overfor håndværkere. Men det kan til gengæld også gå rigtig galt, for laver du noget lort, så skriver folk om det på dine sider, siger han.

Hvis man kan give kunderne den samme eller en endnu bedre oplevelse, end den de har set på de sociale medier, så er markedsføringen en succes, mener han.

- Når man har lavet aftalerne, så overhold dem, kom til tiden og lav et fantastisk stykke arbejde. Det vil rygtes, for kunderne vil sige: 'Hold da op, ham Martin der eller Sofie, hun var bare verdens bedste murer'.