Nu kan du få bilikon som firmabil

Den nye Land Rover Defender kan nu fås på gule plader

Nu kommer den nye Land Rover Defender som gulpladet bil til håndværkeren eller mesteren, der stiller store krav til sit materiel. Foto: Land Rover
Nu kommer den nye Land Rover Defender som gulpladet bil til håndværkeren eller mesteren, der stiller store krav til sit materiel. Foto: Land Rover

I årtier har en Land Rover Defender været selve symbolet på det firehjulstrukne liv. Den simple og hårdføre trækhest har ageret køretøj for alt fra godsejere over nødhjælpsarbejdere til håndværkere.

Nu har den britiske bilproducent lanceret en helt ny udgave, og knap er den nye Land Rover Defender lanceret som personbil, før den fabriksbyggede van-udgave meldes på vej. Navnet er Defender Hard Top – et navn, der stammer helt tilbage fra 1950’erne.

Land Rover Defender er udover at være en personbil til de kræsne også en arbejdshest, som nu lanceres i en fabriksbygget van-udgave – både i den korte 90- og i den længere 110-version.

Fast tag
Hard Top-navnet daterer sig tilbage til 1950’erne, hvor introduktionen af en aftagelig Hard Top tilføjede de første Land Rover både sikkerhed og beskyttelse fra vejr og vind. Den nye Defender Hard Top fortsætter denne fortælling, men nu er der dog ikke tale om et aftageligt tag, men et fast.

Den nye Defender Hard Top er udviklet af Land Rover Special Vehicle Operation.

- Vi har maksimeret funktionaliteten og brugervenligheden i varerummet i den nye Defender med de mest robuste materialer og smarteste aflægningsløsninger, siger Michael van der Sande, Managing Director, Land Rover Special Vehicle Operations, i pressemeddelelsen.

90- og 110-versionen vil kunne fås med almindelig affjedring og med luftaffjedring. Begge løsninger sikrer formidable off road egenskaber med en frihøjde på 291 mm.

Med en anhængervægt på 3,5 tons og store lasteevne lover producenten, at den nye Defender Hard Top vil blive ’den ultimative 4x4 van’.

Mere teknologisk
Da der i Hard Top-versionen er tale om en gulpladebil, er der i sagens natur ikke en anden eller tredje sæderække. Til gengæld kan man tilvælge et tredje sæde i front, så der kan sidde tre personer i kabinen alt i alt.

Personer, der har kørt i en tidligere version af Land Rover Defender, vil nok ikke betegne det som en særlig moderne bil, men det bliver der lavet om på i den nye version, som faktisk er pakket med teknologi.

For eksempel er bakspejlet ikke længere bare et spejl. ’ClearSight Rear View mirror-system’ kalder Land Rover deres nye system, hvor bakspejlet ved hjælp af et kamera, der sidder i hajfinne-antennen på taget, sender live til bakspejlet. Det går dermed fra simpelt spejl til liveskærm, hvor man kan følge med i, hvad der foregår bagved.

Den nye Defender Hard Top vil med en anhængervægt på 3,5 tons være ideel til at trække trailer, og med systemer som blandt andet Advanced Tow Assist system, der gør det lettere at bakke med trailer, er den ’som skabt til byggepladsen og hårde jobs’.

Og skulle regnvejret danne pytter på pladsen, skal de være mere end 900 mm dybe, før det skaber problemer for Defender.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Defender i Danmark

Foto: Land Rover
Foto: Land Rover
 

Det vides ikke præcist, hvornår van-udgaven af Land Rover Defender kommer til Danmark, men til gengæld ved vi, at den faktisk vil kunne fås som varebil i Danmark.

Prisen inkl. moms begynder ved 675.700 kr. for en Defender D200. Den dyreste bliver en kraftig 400-hk sag, som inkl. moms koster 908.700 kr.

- Med Defender Hard Top får Land Rover i Danmark endnu et stærkt kort på hånden. Allerede nu kan vi jo tilbyde ombygning af en almindelig Defender til varevogn.

- Med den fabriksbyggede van får vi en bil, der er bygget af de dygtigste til de hårdeste og mest udfordrende opgaver, siger Søren Hyltoft, som indtil for nyligt var pressechef hos Jaguar Land Rover i Danmark.

I næste udgave af Ekstra Bladet Håndværkeren 8. oktober tester vi den nye Land Rover Defender.