Nye klæder til den franske mester

Renault Master har fået et stort facelift, der både byder på nyt design, ny motor og opdateret teknik

Renault Master vil kunne fås med bakkamera, vognbane- og blindvinkelassistent samt nødbremse. Foto: Renault
Renault Master vil kunne fås med bakkamera, vognbane- og blindvinkelassistent samt nødbremse. Foto: Renault

Masser af teknologi, avanceret sikkerhedsudstyr og mere miljøvenlige motorer. Kampen mellem de store varebiler kæmpes i øjeblikket på flere fronter, og for at kunne følge med har Renault opdateret sin Master.

Den nye varevogn kan kendes på sin front, der har fået et lygtedesign, der minder om det på personbilen Megane – og parallellerne med mærkets personbiler stopper ikke her.

Bilen vil ifølge mediet Auto Express også kunne fås med en række sikkerhedssystemer, der kendes fra personbilerne: Blandt andet vognbaneassistent, bakkamera, blindvinkelassistent og automatisk nødbremse. Det er imidlertid stadig uklart, hvor mange af systemerne der bliver standardudstyr i Danmark.

Ude foran har Renault placeret en opdateret dieselmotor på 2,3 liter, der lever op til miljønormen Euro 6D-Temp. Største variant yder 180 hk og 400 Nm, og producenten lover, at brændstofforbruget ligger 10 procent lavere end hos forgængeren.

Lanceres senere i år
Varebilskabinen er et af de steder, hvor designere på tværs af producenter i stigende grad skæver mod personbiler, når stregerne skal tegnes.

Det ses måske mest tydeligt i Mercedes-Benz Sprinter, men nu følger Renault Master trop.

Ifølge Auto Express har varebilen blandt andet fået en centralt placeret infotainmentskærm med mulighed for Apple CarPlay og Android Auto, og i lighed med Grand Scenic personbilen kan handskerummet nu trækkes ud som en skuffe.

Selv om den nye Renault Master kan udstyres med bakkamera, bliver det dog stadig nødvendigt at kigge op mod bakspejlet. I biler med bakkamera vil spejlet nemlig være erstattet af en separat skærm, der viser omgivelserne bag bilen.

Varerummet har Renault ikke ændret synderligt på, og Master vil ifølge Auto Express kunne fås i samme størrelser som før faceliftet.

Dagens Byggeri skriver, at varebilen ruller ud på de danske veje senere i år.

Skærm

Hent flere
Hent flere