Øresundsbroen skal males med miljøvenlig maling

Jyllinge-firmaet Acrymatic Coating leverer malingen, som skal bruges til at male den otte kilometer lange Øresundsbro. De bød ind med et miljøvenligt alternativ og vandt kontrakten

Øresundsbroen skal males -et arbejde, der tager 13 år og koster 300 millioner kroner. Arbejdet udføres fra tre platforme, der hænger udenpå broen. Foto: Jens Dresling
Øresundsbroen skal males -et arbejde, der tager 13 år og koster 300 millioner kroner. Arbejdet udføres fra tre platforme, der hænger udenpå broen. Foto: Jens Dresling

13 år. Så lang tid er der afsat til at male den otte km lange Øresundsbro. Malerne kommer da også på arbejde. De kommer nemlig til at male et overfladeomfang, som svarer til cirka 45 fodboldbaner.

Det skriver Øresundsbro Konsortiet i en pressemeddelelse.

Og det er ikke en hvilken som helst maling, der skal bruges. Malingen leveres nemlig i 20 liter-spande af Jyllinge-firmaet Acrymatic Coating, som har budt ind med et mere miljøvenligt alternativ til mere traditionelle produkter, som tidligere indeholdt epoxy eller polyurethan.

- Vi har arbejdet med korrosionsbeskyttelse siden 1985 og har leveret overfladebehandling til mange af de danske broer, men det er første gang, vi leverer til Øresundsbro Konsortiet, siger Acrymatic-direktør Jørgen Brix i en pressemeddelelse.

Et så stort malerarbejde kan ikke klares med malertape og trappestiger. Derfor har Øresundsbro Konsortiet været nødt til at få specialdesignet malerplatforme til projektet, som vil koste 300 millioner kroner at udføre.

- Eftersom det er første gang, har vi intet udstyr.

Derfor har vi fået designet specielt tilpasset udstyr, siger Bengt Hergart, som er anlægsdirektør ved Øresundsbro Konsortiet og fortsætter:

- Det bliver en arbejdsplatform, som hænger på ydersiden af broen, siger han.

Den specialdesignede platform bliver flytbar, 30 meter bred og 14 meter høj. Den består af ti moduler, hvorfra malerne kan male cirka 20 meter af broen ad gangen.

Det bliver en stor pensel.