Polartest: Hårdfør håndværkervogn

Navara er Nissans mest alsidige arbejdsredskab – vi har testet den nye pickup i det barske Nordsverige

Elektronisk reguleret begrænset spærredifferentiale er en nyhed i Navarra, som giver bilen et større vejgreb, bedre egenskaber i sving og glimrende off-road-kompetencer. Foto: Lars Brian Kristensen
Elektronisk reguleret begrænset spærredifferentiale er en nyhed i Navarra, som giver bilen et større vejgreb, bedre egenskaber i sving og glimrende off-road-kompetencer. Foto: Lars Brian Kristensen

Kiruna, Sverige (Ekstra Bladet): Sneen fyger om ørerne, da vi træder ud af flyet på en primitiv flyveplads i udkanten af Kiruna – byen der lægger navn til Sveriges nordligste kommune. Vi har for længst krydset polarcirklen, og klimaet på disse breddegrader får den danske vinter til at minde om en middelhavsø i maj måned.

Det er de færreste på disse egne, der opholder sig her alene for fornøjelsens skyld. De fleste arbejder i minerne, hvor tonsvis af jernmalm hver dag sprænges og graves op af den barske undergrund. Men der sker også noget andet i området. Bilproducenter lægger nemlig jævnligt vejen forbi den nordsvenske by for at teste biler under ekstreme forhold.

Handskevenligt design
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at det er sidstnævnte, der er årsagen til, at vi er her. Bilen er den nye Nissan NP300 Navara, og vi skal i løbet af et halvt døgn tilbagelægge flere hundrede kilometer på snedækkede veje, frosne søer og groft terræn.

Bag rattet anes de første tegn på, at det er en bil, der er beregnet til det grove arbejde. Selvom instrumenteringen er moderne og indbydende, er den også i høj grad praktisk. De store knapper til klimaanlægget og køreindstillingerne gør det let at betjene de fleste af bilens primære funktioner, selvom man har hænderne pakket ind i store arbejdshandsker.

Foto: Lars Brian Kristensen
Foto: Lars Brian Kristensen
 

Handskerne må dog af, når radioen, GPS’en eller nogle af de andre integrerede funktioner i bilens touchskærm skal administreres.

Se også: Byggeriet trækker opsving

Vejene på disse kanter er dækket af et fint lag sne, og under sneen er der adskillige centimeter is. Det gør vejene både ujævne og glatte – og dermed ideelle til at teste den nye Navara. Bilen har nemlig sendt de gamle bladfjedre på pension, som man finder i næsten alle andre pickup-modeller på markedet, og erstattet det med et multilink-system i stil med det, vi kender fra almindelige personbiler.

Det gør kørslen – både på almindelig vej og i ujævnt terræn – til en langt mere komfortabel oplevelse, idet hjulene kan bevæge sig langt mere fleksibelt og individuelt end med de gamle bladfjedre. Det skal siges, at det kun er double cab-versionen med to sæderækker, der har fået den tiltrængte opdatering.. King cab-modellen kører videre med den gamle teknik.

Navara fås med enten to- eller firehjulstræk og enten en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins automatisk gearkasse. Dieselmotoren har enten 160 eller 190 hk. Foto: Lars Brian Kristensen
Navara fås med enten to- eller firehjulstræk og enten en 6-trins manuel gearkasse eller en 7-trins automatisk gearkasse. Dieselmotoren har enten 160 eller 190 hk. Foto: Lars Brian Kristensen
 

Uanset karosseri fås den nye Navara med teknologier, man ikke normalt finder i denne klasse. Foruden affjedringen er et sæt skarpe LED-forlygter og automatisk nødbremsesystem noget af det, der gør Navara unik. Et af de vigtigste punkter på udstyrslisten er det avancerede kamerasystem, som takket være fire kameraer giver mulighed for at overskue bilen fra alle sider på den indbyggede touchskærm.

Det fik vi blandt andet lejlighed til at teste på en bane i det bakkede terræn, hvor en dertil indrettet bane satte den mere end fem meter lange bil på prøve. Skarpe sving med store snedriver som forhindringer blev let passeret takket være kamerasystemet, som i kombination med det velfungerende firehjulstræk gjorde det let at gennemføre ruten ved udelukkende at holde øjnene på skærmen og de fire kameraer.

I praksis kan denne detalje gøre det let at manøvrere bilen rundt på byggepladsen, parkere i tæt trafik eller hægte en anhænger på trækket uden anvisninger fra en vinkende lærling.

Pendler-pickup
Den nye 2,3-liters dieselmotor er tilgængelig med to forskellige ydelser – 160 hk og 190 hk, og topversionen er udstyret med to turboladere, hvilket er første gang i en Nissan i dette segment. Testbilen er udstyret med 190-hestes motoren, som nu kører 14,3 km/l ved blandet forbrug, hvor forgængeren blot lå på 11 km/l.

Den tilladte anhængervægt er fortsat mindst tre ton for en anhænger eller en campingvogn med bremser, og samtidig kan bilen håndtere knap et ton fordelt i kabinen og på ladet, hvilket er omkring 400 kg mere end forgængeren.

Foto: Lars Brian Kristensen
Foto: Lars Brian Kristensen
 

En håndværkerbil kører meget. Og den bliver ofte kørt hårdt. Så selvom klimaet her på den anden side af polarcirklen ikke minder meget om det danske, kan man nok bruge samme regnestykke, som når man udregner en hunds alder. Et år i Kiruna for en bil svarer vel sagtens til syv år på de danske landeveje. Her er det dog værd at fremhæve, at Nissan byder på klassens bedste fabriksgaranti, som lyder på fem år eller 160.000 km.

Der blev dog hverken brug for garanti eller forsikring under vores tur til Kiruna. Navara holdt sig trods det glatte underlag inden for de godt skjulte hvide striber på vejen, og selvom den ujævne belægning satte affjedringen på noget af en prøve, blev det til flere hundrede komfortable kilometer på de nordsvenske landeveje.

Det ser ud til, at det er lykkedes Nissan at skabe en pickup, der både kan klare det grove arbejde og samtidig transportere både gods og passagerer komfortabelt fra A til B. En oplagt pendler-pickup.

 

Ekstra Bladet var inviteret til Kiruna af Nissan.

Skærm

Hent flere
Hent flere