Populær håndværkervogn skal tilbagekaldes

Dieselskandalen er nået til Stuttgart, hvor de tyske myndigheder nu kræver, at Mercedes-Benz tilbagekalder varebilen Vito

Daimler er ifølge Spiegel blevet pålagt at tilbagekalde lige under 6300 eksemplarer af Mercedes Vito. Foto: Daimler
Daimler er ifølge Spiegel blevet pålagt at tilbagekalde lige under 6300 eksemplarer af Mercedes Vito. Foto: Daimler

De har tilbagekaldt din nabos Skoda, din kones VW Golf og den store Porsche, de kører i for enden af villavejen. Og nu er tiden måske kommet til din egen arbejdsvogn.

De tyske myndigheder har nemlig pålagt Daimler-koncernen at tilbagekalde lige knap 6300 Mercedes-Benz Vito med 1,6 liters dieselmotor. Det skriver det tyske magasin Spiegel.

Tilbagekaldelsen er kulminationen på en efterforskning, der har varet siden februar, hvor myndighederne til at begynde med undersøgte mulig snyd med 1000 Vito varebiler.

Vil gå rettens vej
Daimler mistænkes nu for at have installeret software i dieselmotoren, der kan reducere udledningen af skadelige partikler under tests i en sådan grad, at det bryder med EU's regler.

Myndigheden har angiveligt opdaget, at AdBlue-additivet, som bruges til at rense dieselmotorens udstødning, virker bedre under tests end på vejen.

Der kan dog gå en rum tid, før bilerne rent faktisk bliver tilbagekaldt. Daimler-koncernen har bekræftet, at man er blevet pålagt at tilbagekalde Vito-modeller, men siger i samme åndedrag, at man har i sinde at appellere beslutningen og gå rettens vej, hvis det er nødvendigt.

Bilgiganten mener ikke, at varebilen har brug for den pågældende software for at kunne bestå EU's tests, og man lover, at Vito-ejere vil få et tilbud om en gratis softwareopdatering, så snart den er klar.

Ifølge Spiegel er de 6300 Mercedes Vito tilsyneladende kun en brøkdel af det samlede antal biler fra Daimler-koncernen, som de tyske myndigheder har i søgelyset.

Intet er endnu bekræftet, men skal man tro magasinet, så kan der være tale om helt op mod 750.000 biler i alt, da også dieseldrevne eksemplarer af personvognsmodellen C-Klasse eftersigende er indblandet.

De tyske myndigheder skal angiveligt også have advaret bilgiganten om, at bøden kan nå helt op på 28 milliarder kroner.

Skandalen lever videre
Daimler er dermed seneste bilproducent, der bliver ramt af efterdønningerne fra dieselskandalen, der begyndte at rulle tilbage i 2015.

Dengang var det Volkswagen-koncernen, der blev afsløret og siden indrømmede at have installeret snydesoftware i sine dieselbiler, der gjorde dem i stand til at holde sig inden for EU's grænseværdier for forurening.

Tre år og 11 millioner tilbagekaldte biler senere lever skandalen stadig i bedste velgående, og alene inden for de seneste par uger har der været meldinger om tilbagekaldelse af 60.000 Porsche SUV'er og lige så mange Audier.

Skærm

Hent flere
Hent flere