Ranger Raptor er unødvendig, overdrevet og pivhamrende fed

Der findes ikke mange logiske argumenter for, hvorfor man skulle vælge en Ford Ranger Raptor, og netop det gør den svær ikke at holde af

Når tidevandet tillader det, kan biler køre til vadehavsøen Mandø via en grusvej, men man kan sagtens forestille sig, at Raptor kunne klare turen i højvande. Foto: Niels Friis
Når tidevandet tillader det, kan biler køre til vadehavsøen Mandø via en grusvej, men man kan sagtens forestille sig, at Raptor kunne klare turen i højvande. Foto: Niels Friis

Jeg triller langsomt hen mod lyskrydset. Foran holder en Toyota Aygo for rødt. Da lyset skifter til grønt, er chaufføren uopmærksom og opdager ikke, at vi må køre.

I et svagt øjeblik overvejer jeg, om jeg kan slå firehjulstrækket til og simpelthen bare køre hen over den lille mikrobil. Jeg vender tilbage til virkeligheden og dytter diskret, så Aygoen sætter i gang.

Sådan en følelse giver det at sidde bag rattet af en Ford Ranger Raptor. Den er stor, brutal og på mange måder meningsløs. Men det er svært ikke at falde for den.

Ekstra Bladet Håndværkeren har tidligere testet Ford Ranger Raptor, som er en mere ekstrem overbygning på den almindelige pickup Ranger, da den internationale presse var inviteret på tur i Marokko af Ford.

Her imponerede Ranger Raptor avisens udsendte, og nu har vi så fået lov at låne bilen under mere jordnære forhold for at se, om en Raptor stadig giver mening, når det i højere grad er asfaltjunglen frem for sandklitter, der skal forceres i Fords ’badass’ pickup.

Bag rattet understreges den sportslige offroad-profil ved den røde markering på rattet kendt fra motorsport. Foto: Niels Friis
Bag rattet understreges den sportslige offroad-profil ved den røde markering på rattet kendt fra motorsport. Foto: Niels Friis
 

Terrænmester – og så alligevel ikke
Ekstra Bladet Håndværkeren har sat kursen mod det vestlige Jylland, hvor en flink landmand har givet lov til, at vi må efterprøve Fords lovende ord. Kalenderen siger medio marts, så endnu er landets marker ikke blevet helt tørre efter den ekstremt våde vinter, som vi havde.

Derfor drejer jeg knappen, hvor man kan vælge mellem tohjulstræk, firehjulstræk med høj gearing og firehjulstræk med lav gearing, over på firehjulstræk med høj gearing. Jeg sørger desuden for at vælge køreindstillingen ’Mud/Sand Mode’ blandt de seks muligheder, der findes.

Den 2,0-liters dieselmotor med 213 hk brummer godt igennem, da jeg trykker klampen i bund på stubmarken. Alle fire hjul spinner på den bløde stubmark, men de finder hurtigt fæste, og farten stiger. Efter et par hundrede meter kaster jeg raceren ud i et langtrukkent venstresving, og pludselig kan jeg mærke, hvordan forhjulene synker dybere og dybere ned i den bløde mark.

En våd stubmark er alligevel en større udfordring, end Ford Ranger Raptor kan klare, og derfor må der hentes hjælp fra en traktor. Foto: Niels Friis
En våd stubmark er alligevel en større udfordring, end Ford Ranger Raptor kan klare, og derfor må der hentes hjælp fra en traktor. Foto: Niels Friis

Ranger Raptor er udstyret med all-terrain-dæk BF Goodrich, som er specielt udviklet til modellen, men selv de grovmønstrede terrændæk må give fortabt, da de bliver klistret til i mudder. Hjulene snurrer forgæves, og selvom jeg prøver at gå over i lav gearing og vælge køreindstillingen til glat underlag, er der ikke noget at gøre.

Raptoren sidder uhjælpeligt fast, og jeg har efterhånden fået gravet den så godt ned, at den hænger på den 2,3 mm tykke beskyttelsesplade i højstyrkestål, som beskytter Raptorens bug i hårdt terræn.

Det kan umiddelbart lyde som lidt af en skuffelse for Raptorens offroad-evner, men da landmanden kommer til undsætning i sin traktor for at trække pickuppen fri, er han faktisk marginaler fra selv at sidde fast i den store landbrugsmaskine. Så måske er konklusionen snarere, at det kan være svært at stille noget op over for en våd dansk vinter, end at Raptor ikke dur.

Da vi begge er fri af mudderet, søger jeg højere op på marken, hvor der er mere tørt, og her kommer Raptorens evner til sin ret. I køreindstillingen Baja smadrer pickuppen hen over stubbene, og man ænser næsten ikke ujævnhederne i kabinen, for Raptor vil bare frem.

Dieselmotoren maser på og gør, hvad den kan, men skal man være lidt hård, så kunne Raptor trods et moment på 500 Nm godt have lidt flere kræfter, så motoren bedre matchede resten af pakken.

Mudder, sne eller sten?

I Ford Ranger Raptor kan du på rattet i bilens såkaldte Terrain Management System vælge mellem seks forskellige køreindstillinger, som er udviklet til at kunne tackle forskellige situationer.

I ’Normal Mode’ er fokus på komfort, brændstofforbrug og køreegenskaber.

I ’Sport Mode’ tilbyder Raptor en mere underholdende kørsel på almindelig vej.

’Grass/Gravel/Snow Mode’ giver en mere sikker kørsel på glatte og ujævne overflader.

’Mud/Sand Mode’ giver optimal trækkraft og drejningsmoment i dybe og ujævne overflade som mudder og sand.

’Rock Mode’ er designet til lavhastighedsområder med sten, hvor kontrol over bilen er vigtig.

’Baja Mode’ er designet til højhastsigheds-offroading ligesom i det velkendte Baja-ørkenrally.

Giver den overhovedet mening?
Efter endt markræs og en god halv time med en højtryksrenser er Raptoren nogenlunde befriet fra mudderdyngerne, og jeg befinder mig igen på almindelig vej.

Her er en Raptor ikke helt så velkørende som den almindelige Ranger, men den er langt fra utålelig. Komforten er takket være den særlige affjedring og FOX-støddæmperne særdeles fin.

En almindelig Ranger må trække op til 3500 kg på krogen, hvor Raptor må nøjes med 2500 kg, så har du brug for ofte at spænde en stor trailer eller mange kilo på krogen, er modellen måske ikke lige til dig.

Du skal vælge en Raptor, hvis du har brug for det ekstra, som den kan levere i terrænet, eller hvis du bare ikke kan lade være. For netop det sidste kan godt være svært.

Konklusion
Ranger Raptor er et råt stykke brugskunst, der kan skræmme livet af de fleste almindelige trafikanter.

Det kan i en dansk målestok være svært at se pointen i en hårdfør offroad-pickup udviklet til ørkenrace, men det er i virkeligheden modellens største charme. Den er lige præcis så tilpas for meget, at den kan slippe afsted med det.

--------- SPLIT ELEMENT ---------

Hvad er en Raptor?

Når man kører en Ranger Raptor ind i et almindeligt bybillede, fremstår den som et stort fremmedlegeme. Foto: Niels Friis
Når man kører en Ranger Raptor ind i et almindeligt bybillede, fremstår den som et stort fremmedlegeme. Foto: Niels Friis
 

Nok deler Raptor mellemnavn med Europas mest solgte pickup, nemlig den almindelige Ranger, men i den rå Raptor-udgave er Ranger alt andet end almindelig.

Lad os uddybe hvorfor. Ranger Raptor er bygget med inspiration fra offroad-sporten Baja, hvor racerbilerne er bygget til at kunne forcere sandklitter og grusveje i meget høj fart.

Derfor har Ford forstærket Ranger-chassiset, så det i højere grad kan kapere de tæsk, som det giver at køre offroad.

Frihøjden er derudover øget med 51 mm i forhold til en Ranger XL, mens sporvidden er forøget med 150 mm. Affjedringen er sat op til at kunne tackle krævende terræn i høj fart, og derfor har Ford også smidt FOX-støddæmpere på modellen, så den kan absorbere de mange tæsk i højere grad.

Vadedybden er på 85 cm, og tilkørselsvinklen er på 32,5 grader, mens frakørselsvinklen er 24 grader. Terrændækkene fra BF Goodrich er 838 mm i diameter, 285 mm i bredden og er designet med stærke dæksider.

Ford Ranger Raptor

Pris (testbil): 374.150 kr. ekskl. moms

Pris (fra): 421.360 kr. ekskl. moms

Motor: Fire-cylindret turbodiesel på 2,0 liter

Ydelse: 213 hk

Maks. moment: 500 Nm Nm

Brændstofforbrug: 9,3 km/l

CO2-udledning: 281 g/km

Gearkasse: 10-trins automatgearkasse